Лепило и тиксо, са използвани за поставянето върху змиите мишеловци на дозиметри и GPS тракери за следене на движението, за да се помогне на изследователите да разберат дългосрочните ефекти от радиацията, предава "Труд".

Изследователите са използвали змиите мишеловци, оборудвани с проследяващи устройства и дозиметри, за да измерват нивата на радиацията в района около атомната електроцентрала Фукушима Дай-ичи, която беше претърпяла тройни стопявания на ядрата на реакторите през март 2011 г.

Стопяванията на ядрата на реакторите в Япония, са причинени от гигантското цунами, при което се освобождава повече радиация в атмосферата, отколкото всяко ядрено бедствие, с изключение на това която стана в Чернобил през 1986 г.

Около 150 000 души бяха принудени да бягат непосредствено след инцидента и въпреки че много от тях се завърнаха, площ от близо 400 квадратни километра все още се счита за непригодна за човешко обитаване.

Изследването с помощта на змиите мишеловци е още едно парче от пъзела в опитите на учените да разберат дългосрочните ефекти от излагането на радиоактивното излъчване във Фукушима и другаде.

„Змиите са много важни в много екосистеми, тъй като те могат да бъдат както хищници, така и плячка“, обяснява Хана Герке, една от водещите изследователи.

Учените са заловили десетки влечуги, повечето от тях змии мишеловци, и са фиксирали към тях дозиметри и GPS тракери за движение с тиксо и суперлепило. След това те бяха в състояние да наблюдават нивата на радиацията, предимно на радиоактивен цезий 134 и 137, в змиите в зависимост от тяхното местоположение и техните придвижвания.

Поради ограничените разстояния, които змиите изминаваха в рамките на своята домашна среда, която е приблизително 24 километра (15 мили) от атомната електроцентрала и в различното време, което прекарват вътре в хралупите на дървета или близо до замърсената почва, змиите предоставиха полезни биомаркери, които показват радиационното им излагане.

Изследователите откриха, че змиите в зоната на изключване на Фукушима (където на хората не се препоръчва да я обитават) показват нива на радиоактивен цезий в цялото си тяло около 22 пъти по-високо от тези отвън.

„Радиоактивният цезий 134 и 137 има тенденция да се свързва с почвата и да се натрупва в мускулната тъкан на змиите. Но ние не разбираме кое двете нива би било по-вредно", обясни Герке.

Герке каза, че нивата на радиоактивното замърсяване сега са много по-ниски, отколкото непосредствено след инцидента поради естественото разпадане на радиоактивните замърсители с течение на времето.

Установено е също, че нивата на радиация варират значително в различните терени, дори и на места, които са доста близо едно до друго, което означава, че радиоактивните материали от ядрената катастрофа не са паднали или не са се натрупвали равномерно в засегнатите райони.

Мониторингът проведен с помощта на змиите беше извършен през лятото на 2018 г. и резултатите от него бяха публикувани в списанието „Ихтиология и херпетология“ това лято.

Въпреки че, са проведени много изследвания за ефектите на радиацията върху различните видове бозайници, това изследване е първото, което е направено върху змии.

Обхватът на изследването не обхваща въздействието върху самите змии, нещо, което Герке каза че „определено се нуждае от много повече работа“.