Иранският президент Ебрахим Раиси загина при катастрофа с хеликоптер. В тази връзка редакторите на сайта на Al Jazeera повдигат въпроса защо толкова често се случват самолетни катастрофи в тази страна.

Според пилот на Iran Air проблемът са американските санкции.

Съобщенията за твърдо кацане на хеликоптер, превозващ иранския президент Ебрахим Раиси, предизвикаха следния въпрос: Защо толкова често се случват самолетни катастрофи в тази страна, особено през последните години?

През последните десет години в Иран се случиха няколко авиационни инцидента: пътнически самолети излязоха от пистата и един от самолетите се разби в планината Динар.

Известни са и случаи на катастрофи с хеликоптери, превозващи ирански служители.

През февруари 2023 г. хеликоптер, превозващ иранския министър на спорта и младежта Хамид Саджади, се разби в град Бафт в провинция Керман в южната част на страната. Саджади и няколко други ирански служители бяха ранени, а неговият съветник Исмаил Ахмади загина.

Американски санкции

Честотата на въздушните катастрофи и отмяната на много вътрешни полети повдигат въпроси за причините, особено в светлината на съобщенията за разрушения флот на авиокомпаниите и материалните и морални загуби, понесени от сектора поради нарастващите страхове и загриженост от страна на клиентите .

В Иран има консенсус, че санкциите на САЩ, наложени на сектора на въздушния транспорт, са основен фактор за повторението на тези инциденти.

Отбелязва се, че рисковете, свързани с липсата на надзор и разпадането на самолетния парк, са не по-малко опасни от санкциите.

Пилотът на Iran Air Хушнак Шахбази обвинява Съединените щати, че са наложили отново санкции на сектора на иранските авиокомпании, след като администрацията на бившия президент Доналд Тръмп се оттегли от ядрената сделка от 2018 г., сключена през 2015 г. между Техеран и шест държави-посредници.

В разговор с Ал Джазира Шахбази отбеляза, че Иран преди това е сключил споразумения за закупуване на стотици модерни пътнически самолети, но оттеглянето на Съединените щати от ядрената сделка разваля всичко. Освен това американските санкции не позволяват на трети страни да продават резервни части, необходими за ремонт и възстановяване на остарели ирански самолети.

Причините за честите самолетни катастрофи са свързани не само с влошаването на самолетния парк, но и с лошите метеорологични условия в Иран.

Шахбази призовава Техеран да направи промени във външната си политика и да работи за премахване на санкциите, за да избегне подобни трагедии.

Според иранския пилот въздушният флот на Ислямската република в момента наброява около 250 пътнически самолета, около 200 от които са извън експлоатация, а средната им възраст е повече от 25 години. Като се има предвид географията и населението на Иран, страната трябва да разполага с 600 оперативни самолета.

Шахбази също отбеляза, че не трябва да се разчита твърде много на многократни ремонти и възстановяване на самолети, тъй като това излага на риск живота на пътниците, което е една от причините за честите самолетни катастрофи в Иран.

Прекратяване на договори

След подписването на ядрената сделка с шест страни посредници, иранското правителство сключи най-големия си договор от 40 години с Boeing за закупуване на 80 самолета за модернизиране на флота на Iran Air.

Те трябваше да бъдат доставени в рамките на десет години, но американската компания отказа да изпълни задълженията си, след като администрацията на Тръмп се оттегли от ядрената сделка и отново наложи санкции на Техеран.

Иран също подписа договор за закупуване на 100 граждански самолета от френската Airbus и въпреки че получи три от тях и придоби още няколко от френско-италианската компания ATR, западните компании отказаха да изпълнят задълженията си след възобновяването на санкциите срещу Техеран.

Редица ирански експерти твърдят, че липсата на официален надзор върху сектора на авиокомпаниите и човешкият фактор играят не по-малка роля за увеличаването на броя на самолетните катастрофи, отколкото въздействието на санкциите.

След като в страната започнаха да стават чести самолетни катастрофи, иранците разпространиха видео. В него пилотът Амин Амир Садики казва, че преди много години иранските авиокомпании са оказвали натиск върху пилотите, принуждавайки ги да летят в небезопасни условия.

През 2020 г. Садики каза в иранската програма Halla Khorshid, че една компания е принудила своите пилоти да летят на самолет Boeing 737 в продължение на три седмици въпреки техническа неизправност в спирачната система, подчертавайки, че повечето ирански компании имат затруднения с получаването на резервни части поради американските санкции.

Садики и колегата му бяха отстранени от работа за шест месеца заради отказ да летят при опасни условия. Той също беше арестуван за кратко по обвинения в разпространение на невярна информация, след като компанията, за която работеше, го съди.