След като стана ясно, че правителството в Лондон обмисля негативна рекламна кампания, с която да разубеди потенциалните имигранти от България и Румъния да дойдат във Великобритания след отпадането на ограниченията за достъп до пазара на труда в края на 2013 г., северните ни съседи решиха да отвърнат на удара. Английската кампания се планира да покаже различни недостатъци на живота във Великобритания, преди всичко върху лошото време.
Румънското издание &ldquo;Гъндул&rdquo; реши да стартира собствена кампания, чиято цел е да привлече британците в Румъния. Кампанията носи името &ldquo;Защо не наминете насам?&rdquo;. Сред нейните слогани са: &ldquo;Ние говорим по-добре английски, отколкото където и да сте били във Франция&rdquo; и &ldquo;Чарлз си купи къща тук през 2005 година, а Хари никога не е бил фотографиран гол&rdquo;. Основният слоган на кампанията е &ldquo;Ние може и да не харесваме Великобритания, но вие ще обикнете Румъния&rdquo;.<br /> <br /> Сред другите рекламни бисери са: &ldquo;Половината от жените ни приличат на Кейт (Мидълтън), другата половина &ndash; на сестра й&rdquo;, &ldquo;Нашата наливна бира е по-евтина от бутилираната ви вода&rdquo; и др.<br /> <br /> Междувременно, някои европейски медии реагираха доста критично на публикациите на британските им колеги. В своя статия австрийският &ldquo;Куериер&rdquo; разсъждава: &ldquo;Защо Британия вече не е Велика?&rdquo;. &ldquo;През 2012 година бяха похарчени стотици милиони лири за рекламната кампания &ldquo;Велика Британия&rdquo;. Преди Олимпийските игри в Лондон Островът беше представен като едно от най-добрите места в света за посещение, живеене, работа, образование и бизнес&rdquo;, припомня изданието. <br /> <br /> &ldquo;Сега в правителствените кръгове се обсъжда как да бъдат отблъснати българите и румънците, които може да поискат да пристигнат във Великобритания. Обсъжда се провеждането на кампания, която да покаже негативния образ на страната. Според министър от кабинета целта е да се поправи впечатлението, че &ldquo;британските улици са павирани със злато&rdquo;. Той обаче не каза кой точно трябва да види тази кампания. Все още няма отговор на въпроса колко имигранти от България и Румъния може да се очакват на Острова, когато от 1 януари 2014 година отпаднат ограниченията за достъпа до пазара на труда във всички страни от ЕС за българите и румънците. Не е чудно, че правителството в Лондон мълчи, след като тотално обърка прогнозите си след присъединяването на Полша към ЕС&rdquo;, пише &ldquo;Куриер&rdquo;.<br /> <br /> АФП пък съобщава, че полският е вторият най-разпространен говорим език в Англия и Уелс. Това сочат данните от преброяването на населението, проведено през 2011 година. След полския се нареждат панджаби и урду.<br /> <br /> Един процент от населението или 546 000 души са посочили полския като свой основен език. Полскоговорящите са концентрирани предимно в столицата Лондон. Новите данни най-вероятно отново ще активизират дебата за имиграцията от България и Румъния на фона на предстоящото отпадане на ограниченията за гражданите на двете страни в края на годината, смята агенцията.<br /> <br /> Редица европейски издания коментират с ирония опитите на британските власти да разубедят източноевропейците да си пробват късмета на Острова. Дори британските вестници не стоят твърдо зад намеренията на властта и се опитват да погледнат обективно на проблема. <br /> <br /> &ldquo;Велико(била е)британия &ndash; най-голямата дупка. Вместо в нея идете в Австралия&rdquo;, &ldquo;Великобритания е смърдящ, влажен расистки боклук! Франция е дори по-лоша... но има по-евтина пиячка!&rdquo;, &ldquo;По-добре е там, където сте си &ndash; Великобритания не става&rdquo; - ако мислите, че това е част от кампания, опетняваща Обединеното кралство, грешите. Тези лозунги са предложени от британци за негативна рекламна кампания, която да разубеди румънците и българите да емигрират към Острова. Британският вестник &bdquo;Гардиън&rdquo; помоли читателите си да изпратят свои предложения, като изданието публикува най-добрите от тях на своя уебсайт&rdquo;, пише журналистката Лилиана Чобану в свой коментар в британското издание &ldquo;Хъфингтън пост&rdquo;. <br /> <br /> Акцията на &ldquo;Гардиън&rdquo; последва намеренията на британски министър да стартира рекламна кампания в България и Румъния, която има за цел да убеди потенциалните имигранти да стоят далеч от Острова. Дори премиерът Дейвид Камерън заяви, че правителството не може да предскаже нивата на имиграция от България и Румъния, когато бъдат вдигнати ограниченията, тъй като &ldquo;това е много сложна сметка&rdquo;. <br /> <br /> &ldquo;Чудя се какво ще кажат от британското посолство в Букурещ относно такива постери, с оглед на факта, че те са вложили много усилия през последните години да убедят румънците каква велика страна е Великобритания и защо да я посетят, живеят, учат или инвестират в нея. Колкото до румънците, ако подобна кампания се състои, е малко вероятно да промени намеренията им. Много от тези, които напускат страната, правят това, защото търсят по-добър живот от този в Румъния. Те ще емигрират така или иначе, така че какъв е смисълът на такава очерняща кампания?&rdquo;, пише Чобану. /БЛИЦ<br /> &nbsp;