На 23 юни Китай изстреля последния спътник на навигационната спътникова система “Байду” от космодрума “Сичан” в провинция Съчуан в югозападната част на страната. Така Китай завърши сформирането на собствена глобална навигационна система.

55-ият спътник “Байду” беше изстрелян в космоса с помощта на ракетата “Чачжън-3B”. Това е 336-ото изстрелване на ракетата “Чачжън-3B”.

“Байду” (“Северен черпак”) е китайското име за съзвездието Голяма мечка. Глобалната система за навигация и позициониране „Байду“ ще се превърне в конкурент на американския GPS, европейския “Галилео” и партньор на руския ГЛОНАСС, пише "Поглед инфо".

Планира се тази година тя да предостави пълномащабна навигация и други услуги по целия свят. GPS системата има 32 спътника, руският ГЛОНАСС- 24, европейският “Галилео” - 26. Днес китайската навигационна система е най-голямата в света, предоставяща информационни услуги във всички части на планетата, без изключение.

“Байду” предоставя също така възможност за създаване на глобална система за електронни разплащания, способна изцяло да замени междубанковата система за трансфер и разплащане на информация СУИФТ и междубанковата система за разплащания ЧИПС.
Индия (NavIC, 7 спътника) и Япония (QZSS, 4 спътника) също имат свои регионални навигационни системи. Индийската система работи независимо, а японската е регионално допълнение към американската GPS.

През юли 2019 г. Съветът на Федерацията на Руската федерация ратифицира междуправителствено споразумение с Китай за сътрудничество в прилагането на глобалните навигационни спътникови системи ГЛОНАСС и “Байду”.

Споразумението предвижда сътрудничество в следните области: осигуряване на съвместимост и допълване на системите ГЛОНАСС и “Байду”.

Разполагането на измервателни станции на ГЛОНАСС в КНР и измервателните станции “Байду”в Руската федерация, наблюдение и оценка на характеристиките на гражданските навигационни сигнали на двете системи, създаване и използване на модерни навигационни технологии; разработване и производство на оборудване за гражданска навигация с помощта на системите ГЛОНАСС и “Байду”, разработване на общи руско-китайски стандарти и международни стандарти за приложение на технологии, използващи навигационни системи и други.

Предоставянето на граждански навигационни сигнали на двете системи на потребителите по целия свят ще бъде безплатно и неограничено.
Обърнете внимание, че само координацията на вече функциониращите руски и китайски наземни станции може да увеличи многократно точността на определяне на координатите на обектите (до 1 метър).

Спътниковите навигационни системи, позволяващи да се определи местоположението на обекта, са станали неразделна част от съвременната транспортна индустрия. Мобилните услуги, доставката на товари, навигацията на водния и въздушния транспорт зависят от тях. Те също са от голямо значение по отношение на сигурността.

Основната причина за създаването на алтернативни навигационни системи е, че GPS системата се контролира от 50-то космическо крило на 14-та армия на ВВС на САЩ. Центърът за управление на ВВС “Ванденбург” (Калифорния) често намалява точността на "отворената" част от GPS до въвеждането на умишлени изкривявания.

„Потенциалната география на разширяване на земната мрежа ГЛОНАСС и “Байду” е ЕАИС, БРИКС и ШОС“, съобщава порталът на Руския институт за стратегически изследвания. “На първо място, страните се интересуват от навигация по транспортните коридори на икономическия “Един пояс - един път”, както се вижда от тестовото приложение на двете навигационни системи по маршрута Западен Китай - Европа през 2017 г. Русия експериментира на участъка Москва-Уфа-Новосибирск, а КНР по маршрута Сиан-Ланжоу-Урумчи-Хоргос. "

Както подчерта Адриан Стекел, изпълнителен директор на OneWeb в интервю на 1 март 2020 г., той смята Русия за идеален пазар поради огромната си територия.

По-рано обаче говорителят на ФСБ Владимир Садовников заяви, че спътниковата комуникационна система OneWeb представлява заплаха за националната сигурност на Русия и може да се използва за целите на разузнаването. Според Садовников „гаранциите, че сателитната комуникационна система няма разузнавателен характер и няма да може да навреди на интересите на личността и обществото на Руската федерация, имат по-декларативен характер и не могат да бъдат надеждно проверени от руската страна“.

Садовников също отбеляза, че би било възможно да се организира вътрешна спътникова комуникационна система заедно с Индия, Китай и други държави, които „не водят агресивна политика спрямо Русия“.

На 27 март пресслужбата на OneWeb съобщи, че компанията е подала заявление за фалит в съд на щата Ню Йорк. Причината се нарича "финансови щети и колебания на пазара, причинени от разпространението на COVID-19."

Що се отнася до американската спътникова група “Старлинк”, която е разположена от Space на Илън Мъск, тя ще бъде използвана от Пентагона за военни цели.

През септември миналата година след среща на ръководителите на правителствата на Русия и Китай бе съобщено, че правителствата на двете страни планират да осъществят съвместен проект за създаване на сателитно съзвездие на ниска орбита за разпространение на високоскоростен интернет. Този руско-китайски проект ще се превърне в алтернатива на проектите OneWeb и “Старлинк”.

Според руски експерти в бъдеще целият свят ще бъде разделен на зони на влияние на два обединени стандарта - руско-китайски ГЛОНАСС и “Байду” и американско-западният GPS и “Галилео”

Стартирането на 55-ия спътник на “Байду” съвпадна с призива на руския президент Владимир Путин, в който той заяви необходимостта от развитие на компютърния сектор в Русия и прилагане на данъчна маневра за компаниите, занимаващи се с ИТ.

Сливането на ГЛОНАСС и “Байду” е в състояние да даде иновативен тласък на руската ИТ индустрия. „Можем да предположим появата на двусистемни чипсети ГЛОНАСС и “Байду” и навигационно оборудване на базата на тях. Тези устройства ще бъдат проектирани за азиатски пазари ...

Също така в близко бъдеще трябва да очакваме създаването на съвместни руско-китайски конструкторски центрове и предприятия за разработване и производство на навигационно оборудване”, казва Алексей Смяцких, генерален директор на навигационния холдинг SpaceTim.

Създаването на съвместна руско-китайска система за сателитна навигация и позициониране отваря перспективи за мощното развитие на иновативните отрасли за Русия, създавайки огромен пазар на продажби за тях.

Превод: В. Сергеев