Руският блог bmpd публикува подробен материал от българския авиационен журналист и редактор в ресурса АЕРО Александър Младенов относно ситуацията около 15-те българските изтребители МиГ-29.
На 7 декември 2017 г. българското МО стартира официална процедура по обявяване на търг за ремонта и възстановяването на 12 едноместни и 3 двуместни „спарки” МиГ-29. Процедурата фактически е покана към РСК „МиГ”, тъй като тя е производител на самолетите и единствена може да извърши целия необходим комплекс дейности: доставка на резервни части и техническа документация, ремонт на системите, извършване на планово-профилактични ремонтни дейности след 1000 часа полети и т.н.
 

Според военния министър Красимир Каракачанов, целта е осигуряване на комплексна логистична поддръжка и самолетите да са в изправно състояние през следващите 4 г. Изискванията на МО са за общо 1450 часа годишно - 1000 ч. за едноместните машини и 450 за „спарките”. Равнището на изправните машини да не пада под 10 броя.
 
Сега само 7 от изтребителите са боеготови, но остатъчният ресурс на двигателите на някои от тях е едва няколко часа.
 
Максималният бюджет на 4-годишната програма възлиза на 81,3 млн лева (41,6 млн евро или 49 млн дол.). Самолетите трябва да отработят целия си 40-годишен ресурс към края на 2020-те години.
 
Руското издание оценява необходимостта от значителни инвестиции за ремонтите и закупуване на резервните части при скромния финансов ресурс на българското МО и затова изразява сериозни съмнения дали ще бъде върната летателната годност на всички машини МиГ-29.
 
Само за ремонта на 20 двигателя РД-33 за 10 изтребителя МО трябва да заплати не по-малко от 55 млн лева (28,1 млн евро или 33,2 млн долара).
 
Редакция БЛИЦ (превод със значителни съкращения)