Самолетите МД-82 на Макдонъл Дъглас, един от които - собственост на испанската компания Спанеър от групата Ес Ей Ес - се запали вчера в Мадрид, са машини с остаряла конструкция, но все още широко се използват навсякъде по света, предаде Франс прес.
Създадени от фирмата Макдонъл Дъглас (погълната от друга американска компания, Боинг, през 1997 г.), първите самолети от серията МД-80, наследници на ДЦ-9, започват да летят през 1980 г. Производството им е преустановено през декември 1999 г. Двумоторните машини с дължина 45,1 м побират от 144 до 168 пътници в една или две класи според модификацията.

Боинг, която осигурява техническата поддръжка на тези самолети в цял свят, твърди на сайта си в Интернет, че машините са "тихи" и изразходват "малко гориво".

"Типичен самолет, чиято експлоатация е към края си", коментира Жерар Фелдзер, директор на авиационно-космическия музей в Бурже. Машините са сравнително големи замърсители на околната среда и доста шумни заради остарялата конструкция на двигателите. Малко по малко ги изтеглят от пазара и ги заместват с Боинг 737 и Еърбъс А320, добавя той. Често това са самолети втора и трета употреба, в смисъл, че са били препродадени поне веднъж на различни компании, посочва Фелдзер с уговорката, че възрастта на машините не е решаващ фактор. "Не може да се прави връзка между модела, възрастта и нещастните случаи. Това, че един самолет е стар, още не означава, че е по-опасен от други", изтъква експертът.

Европейските компании Сюисеър и Остриън еърлайнс бяха сред първите, лансирали серията МД-80. Днес най-много самолети от нея използва Америкън еърлайнс - общо 275 машини в цял свят, посочва на сайта си Боинг.

Според сайта на Спанеър компанията разполага с 36 самолета от серията МД-80.

В края на март Америкън еърлайнс бе принудена да анулира близо 600 полета с машини от тази серия, за да подложи самолетите на проверка след технически забележки, направени от службата за контрол върху гражданското въздухоплаване в САЩ - Еф Ей Ей, припомня АФП. /ДВ