Руският президент Владимир Путин даде добър пример на Китай , който иска да се отърве от самолетите Boeing и Airbus. Това мнение изразиха китайски експерти.

Наскоро приключилия Източен икономически форум Аерофлот и Обединената авиостроителна корпорация подписаха договор за доставка на 339 самолета руско производство. И включително пътническия самолет за средни разстояния MС-21. Сумата на договора е един трилион рубли.

Експерти от китайското издание Sohu смятат, че по този начин руският президент Владимир Путин е нанесъл удар върху монопола на западните корпорации Boeing и Airbus.

„На пръв поглед това е обикновена търговска сделка, но зад нея се крият сериозните намерения на Путин да намали влиянието на Запада върху руската авиационна индустрия“, се казва в статията (превод на PolitRussia).

Руските авиокомпании се оказаха в доста трудна ситуация, след като западните страни наложиха санкции, които засегнаха и авиационната индустрия. Повече от 80 процента от самолетния парк на руската авиокомпания се пада на продуктите на Boeing и Airbus, които отказаха да продължат доставките на резервни части за Русия.

„Първата стъпка на правителството на Путин да се отърве от зависимостта от самолетите Boeing и Airbus беше замяната на западните продукти с отечествени в самолетите Сухой SSJ-100 и MС-21 “, казват китайските експерти.

Вярно е, че си струва да се отбележи, че тези самолети доскоро имаха много висок дял на вносни компоненти. Следователно тяхната подмяна отнема известно време. По-специално става дума за двигателите ПД-14, които ще бъдат инсталирани на самолетите MС-21. Тоест двигателите вече са разработени, но е ясно, че, както се казва, те трябва да бъдат доведени „до ума“.

Междувременно експертите на Sohu отбелязват, че действията на Русия са направили впечатление на Китай и са станали добър пример за него . Пекин също иска да замени Boeing и Airbus със самолети собствено производство.

„В бъдеще Руската федерация и Китай ще успеят не само да се освободят от зависимостта на Boeing и Airbus, но и да унищожат монопола на западните компании в тази високотехнологична област“, подчертават експертите от Китай.

Най-общо казано, от 2014 г. се изпълнява проектът на руско-китайския широкофюзелажен самолет за дълги разстояния CР 929. Самолетът се разработва от Craic, съвместно предприятие между Объединената авиастроителна корпорация и базираната в Шанхай китайска COMAC.

Руската страна отговаря за панелите на крилата, централната част и механизацията на крилата, китайската страна отговаря за фюзелажа, обтекателя и хоризонталната и вертикалната опашка.

В същото време в края на юни тази година тогавашният вицепремиер Юрий Борисов заяви, че проектът не върви по начина, по който руската страна би искала.

„Тъй като Китай се превръща в индустриален гигант, той все по-малко се интересува от нашите услуги, ние имаме нашето конструкторско бюро, имаме богат опит в ЦАГИ (Централен аерохидродинамичен институт ). <…> Но китайците имат повече нужди от нас днес . Участието ни намалява и намалява. Не искам да прогнозирам бъдещето на този проект - ще го напуснем или не, но засега реално върви", каза тогава Борисов.