Изтребителят F-35 Joint Strike Fighter, известен още като Lightning II, претърпя доста турбуленции през приблизително 30-те години, откакто Пентагонът за първи път предприе разработването на универсален стелт изтребител.

Последната неприятна ситуация, свързана с едногодишното замразяване на доставките на нови реактивни самолети за американската армия, най-накрая приключва. Но остави много щети по пътя си. Това пише анализаторът Дейвид Акс в своя статия за The Telegraph.

По думите му доставките са възстановени, но новите самолети пристигат бавно. И времето, особено за ВВС на САЩ, не можеше да бъде по-лошо. Ведомството се опитва да придобие нови самолети, докато съществуващите й много остаряват.

Идеята зад F-35 Joint Strike Fighter е, че различните му версии ще действат еднакво добре по време на полети от земята, от самолетоносачи и благодарение на способността си за кратко излитане и вертикално кацане, а също и от малки атакуващи кораби без катапулти.

„И също така би било евтино, до голяма степен благодарение на огромните икономии от мащаба, които са резултат от толкова много клиенти – ВВС на САЩ, ВМС на САЩ и Морската пехота на САЩ, както и въздушното въоръжаване на потенциално десетки съюзници на САЩ - всички купуват съответните версии." , - отбелязва експертът.

Той уточнява, че разходите се увеличават, тъй като бюджетите и следователно планираните поръчки намаляват.

„Прехвалената общност изчезна, тъй като всеки вариант на свръхзвуковия F-35 се разви. И бюрокрацията, която наблюдаваше разработването на Lightning, стана огромна, тромава и неотзивчива на реалните изисквания на истинската въздушна война.

Днес едномоторният F-35 струва повече от първоначално обещаното и също така закъсня. А последната криза на програмата F-35 Joint Strike Fighter може да е най-неудобната", се казва в материала.

И така, преди повече от година американската армия, най-големият купувач на F-35 на стойност 100 милиона долара за екземпляр, замрази доставките от тексаския завод Lockheed Martin поради проблеми с тестването на най-новия софтуер за реактивни самолети.Доставките току-що бяха възобновени и не защото софтуерът е бил напълно тестван.

Но правителството на САЩ и Lockheed Martin стигнаха до компромис: те временно понижиха софтуерния стандарт.

„Компромисът позволява доставката на около сто съхранени Lightning. Но засега самолетите са подходящи само за тренировъчни мисии и няма да бъдат разрешени за бойни действия до следващата година“, заявява авторът.

Според неговите думи, евентуалният край на проекта NGAD ще остави F-35 като единствения невидим изтребител в производство или разработка за ВВС на САЩ, казва той. Но поради повтарящи се закъснения F-35 не пристигат достатъчно бързо, за да заменят по-старите Eagles, Falcons и Thunderbolt.

„ВВС на САЩ и другите авиационни оръжия на САЩ имат истински проблем“, обобщава Акс.

Превод и редакция: БЛИЦ