Учени от цял свят бяха хванати неподготвени в сряда, когато незабелязан досега астероид се сблъска със земната атмосфера.

Астероидът с ширина един метър (3 фута) беше забелязан само осем часа преди да изгори над Филипините в грандиозна огнена топка, пише Daily Mail.

За щастие астероидът, наречен 2024 RW1, беше твърде малък, за да причини щети.

Внезапното му пристигане обаче е ярко напомняне за опасностите, дебнещи в нашата  слънчева система.

От така наречения „астероид на Свети Валентин“ до смъртоносните космически скали, широки почти миля, експертите предупреждават, че има риск няколко астероида да се разбият в Земята.

Сблъсъкът на астероиди със Земята далеч не е необичайно събитие.

Всъщност НАСА изчислява, че около 48,5 тона метеоритен материал пада на Земята всеки ден.

По-голямата част от тези обекти обаче просто изгарят в атмосферата, за да произведат мигащите светлини, които разпознаваме като падащи звезди.

Обекти, достатъчно големи, за да пробият атмосферата и действително да се сблъскат със Земята, са далеч по-редки и не попадат често в орбитата на Земята.

Разбира се, само защото астероидните сблъсъци са малко вероятни , това не означава, че са невъзможни - и Земята вече носи белезите от няколко подобни събития.

Най-известният факт е, че преди 66 милиона години астероид с ширина шест мили (9,65 км) се разби в полуостров Юкатан в Мексико – унищожавайки динозаврите и оставяйки след себе си кратер с ширина 115 мили (185 км).

Дори по-малките камъни могат да имат опустошително въздействие, както показва метеорът Челябинск, астероид с ширина 59 фута (18 метра), който избухна над Русия през 2013 г.

Въпреки че е стотици пъти по-малък от метеора, убил динозаврите, получената ударна вълна рани 1500 и повреди 7300 сгради.

Поради тези рискове НАСА и Европейската космическа агенция (ESA) управляват програми, насочени към идентифициране, категоризиране и проследяване на така наречените близки до Земята обекти (NEO).

В момента ESA има 1634 NEO в своя „списък с рискове“ – което означава, че има различен от нула шанс тези обекти да ударят Земята.

Понастоящем обаче нито един астероид не е класиран над един по Торинската скала - диаграма, която варира от 0 (няма да удари Земята) до 10 (ще удари Земята и ще бъде катастрофално).

1. Астероидър Бенну

Открит през септември 1999 г., астероидът Бену в момента се счита за един от най-големите рискове за Земята.
С диаметър 1574 фута (0,49 км) и тегло 67 милиона тона, Бену е по-широк от височината на Empire State Building и тежи 200 пъти повече.

Благодарение на внимателното наблюдение от НАСА, учените понастоящем смятат, че Бену има шанс едно към 2700 да удари Земята на 24 септември 2182 г.

Ако се сблъска с планетата, ще освободи енергия, еквивалентна на 1,4 милиарда тона TNT.

Професор Данте Лаурета от университета в Аризона по-рано каза, че удар с Бену ще освободи "три пъти повече енергия от всички ядрени оръжия, детонирани в историята".

Въпреки че това може да не е достатъчно, за да се създаде тип сила, унищожаваща планетите, която е унищожила динозаврите, все пак може да доведе до милиони смъртни случаи.

Въпреки това, преди да се отправите към бункерите, прогнозите на НАСА за вероятността от удар стават по-точни, колкото повече астероидът се приближава до Земята.

Така че с повече от 150 години до следващото близко приближаване е вероятно тези шансове да се променят значително в бъдеще.

Поради своя размер и риск за Земята, астероидът е обект на интензивно научно изследване.

През 2023 г. космическият кораб OSIRIS REx на НАСА успя да върне проба от космическата скала на Земята.

Това разкри, че Бену може да съдържа градивните елементи на живота - включително възможни източници на вода.

2. 2023 DW - Астероидът Свети Валентин

Да забравите шоколадовите бонбони и цветята на Свети Валентин през 2046 г. може да е най-малкото ви притеснение.
Предвижда се, че астероидът 2023 DW има значителен шанс да се сблъска със Земята на 14 февруари 2046 г. - точно навреме, за да развали плановете ви за среща.

С диаметър 166 фута (50 метра), 2023 DW е приблизително със същия размер като астероида, който причини опустошителното събитие в Челябинск през 2013 г.

Като се има предвид, че астероидът е наблюдаван да се движи с 21,78 km/s спрямо слънцето, той може да удари Земята с достатъчно сила, за да изравни цял град.

Когато първоначално беше открит, космическите агенции дадоха на този сблъсък тревожно силни шансове от едно към 607.
Въпреки това, с по-внимателно наблюдение този риск сега е значително намален.

Миналата година Ричард Мойсъл, ръководител на офиса за планетарна отбрана на ESA, допълнително намали шансовете астероидът да удари Земята от едно на 784 на едно на 1584.

По-рано Моиси каза на MailOnline: „Сега ще намалява с всяко наблюдение, докато достигне нула най-късно след няколко дни. Никой не трябва да се тревожи“.

3. Астероидът 1950 DA

За да може НАСА да счита нещо за „потенциално опасен обект“, то трябва да е с размери 460 фута (140 метра) с орбита, която го доближава до 4,6 милиона мили (7,5 милиона километра) от орбитата на Земята около Слънцето.

С диаметър 4265 фута (1,3 км) и тегло 71 милиона тона, астероидът 1950 DA е над 90 пъти по-голям от този размер.
Това прави 1950 DA най-големият астероид, който има сериозен шанс да се сблъска с нашата планета.

Ако се удари, сблъсъкът ще освободи енергия, еквивалентна на детонирането на 75 милиарда тона TNT - достатъчно, за да предизвика глобална катастрофа като тази, която унищожи динозаврите.

В момента се смята, че астероидът има шанс едно към 34 500 да удари Земята на 16 март 2880 г.

През 2032 г. той ще се приближи на 6 959 357 мили (112 000 000 км) от Земята - сравнително близък проход, позволяващ по-нататъшни наблюдения.

НАСА и ЕКА вече са започнали да тестват методи за изтласкване на опасни астероиди от курса, включително удряне на високоскоростни сателити в техните повърхности.

Говорител на НАСА каза по-рано пред MailOnline: „Ако в крайна сметка се реши, че 1950 DA трябва да бъде отклонен, стотиците години предупреждение биха могли да позволят метод толкова прост, колкото поръсването на повърхността на астероида с тебешир или въглен, или може би с бели стъклени перли, или изпращане на космически кораб със слънчеви платна, който завършва със свиване на отразяващото си платно около астероида.

„Тези неща биха променили отразяващата способност на астероида и биха позволили на слънчевата светлина да свърши работата по изтласкването на астероида от пътя.“

4. Астероидът 2023 TL4

Друг астероид, който също има потенциал да унищожи човечеството, е 2023 TL4.

След като беше забелязан миналата година, учените веднага разпознаха този огромен астероид като една от най-големите заплахи за Земята.

Космическата скала е с диаметър 1083 фута (0,33 км) и се смята, че тежи 43 милиона тона - повече от 4500 пъти теглото на Айфеловата кула.

При сблъсък това може да създаде взрив 150 пъти по-мощен от този на Tsar Bomba, най-мощното ядрено оръжие, детонирано някога.

Настоящите оценки предполагат, че има шанс едно към 181 000 този астероид да се сблъска със Земята на 10 октомври 2119 г.

Точно като 1950 DA, това трябва да даде на космическите агенции достатъчно време да изтласкат астероида от курса му, ако изглежда, че е на път към Земята.

5. Астероидът 2007 FT3

Въпреки че шансовете 2007 FT3 да удари Земята са ниски, той има нежеланото отличие да бъде астероидът с шанс да удари Земята най-скоро.

Ако имаме невероятно лош късмет, този астероид от 2165 фута (0,34 км) може да удари Земята веднага след 5 октомври тази година.

Въпреки това, текущите наблюдения на пътя на 2007 FT3 дават шанс това да се случи само едно на 11,5 милиона.

Астероидът има малко по-добри шансове да се сблъска със Земята на 3 март 2030 г. с шанс едно на 10 милиона.

Въпреки че това може да изглежда ниско, шансовете за спечелване на джакпота от Лото са едно към 45 милиона и много хора все още купуват билети всяка седмица.

Тъй като шансовете са по-високи от нула, обектът все още е в рисковия списък на ESA и се счита за потенциално опасен обект.

6. Астероидът 1979 XB

Последният обект с шанс да причини сериозни щети на Земята е астероид, наречен 1979 XB.

С диаметър 2165 фута (0,34 км) и тегло 49 милиона тона, ако 1979 XB удари Земята, той лесно би могъл да унищожи цял град.
Забелязан за първи път през 1979 г., учените смятат, че този астероид в момента има шанс едно на 1,8 милиона да удари Земята.

Това, което прави 1979 XB страшно, е, че по същество е „изгубен“ от откриването си.

Никой не е наблюдавал 1979 XB от 40 години и затова орбитата му е слабо разбрана.

Какви прогнози имаме, се основават на първоначалните наблюдения, направени веднага след откриването му.

Като се има предвид, че Земята току-що беше ударена от неоткрит досега астероид, това може да накара мнозина да се чувстват разбираемо тревожни.

В каква опасност сме всъщност?

Въпреки колко страшни може да изглеждат тези цифри, повечето учени са съгласни, че засега Земята е в безопасност.

Д-р Грег Браун, старши обществен служител по астрономия в Кралската обсерватория Гринуич, каза за MailOnline: „Към днешна дата няма известни астероиди, които едновременно да са достатъчно големи, за да предизвикват безпокойство и да имат значителен шанс да повлияят на Земята.“

Ако някой астероид удари Земята, има вероятност те да паднат над океана или над отдалечените региони, които все още съставляват по-голямата част от повърхността на планетата.

Това прави риска от сериозно опустошение от метеоритен удар изключително нисък.

Това обаче не означава, че Земята е напълно безопасна.

Докато големите сблъсъци са много редки, д-р Браун посочва, че „сблъсъците с астероиди са случай на кога, а не ако“.

Ето защо космическите агенции по света инвестират огромни средства в проекти за планетарна отбрана.

Те включват мисията DART на ESA, която успя да измести астероид от курса със сателит камикадзе през 2022 г.

Д-р Браун добавя: „Важно е да продължим да подобряваме способността си да проследяваме тези обекти и да работим върху мерки за защита, ако се появят.“