Преди шест години в небето над обхванатата от война Украйна руска ракета свали полет MH17 на малайзийските авиолинии, убивайки всички 298 души на борда.

Миналата седмица нидерландското правителство от името на починалите 193 холандски граждани обяви намерението си да заведе дело срещу Русия в Европейския съд по правата на човека.

През март в Амстердам започна процес срещу четирима заподозрени за транспортирането на ракетната система, с която е свален MH17, пише американския вестник The Washington Post в материал, цитиран от агенция "Фокус".

Катастрофата на малайзийски самолет на 17 юли 2014 г. предизвика осъждане и вълна от обвинения. Русия и "сепаратистите" под нейния контрол в Украйна продължиха да се съпротивяват и да отричат вината си. Холандските прокурори обвиниха Москва, че се опитва да осуети разследването.

Но какво мислят хората в южната и източната част на Украйна и в Крим за бедствието? Този въпрос е зададен през декември 2014 г. и повторен пет години по-късно. Резултатите показват много различни виждания за това кой е виновен.

Какво знаем

От самото начало беше очевидно, че проруските сепаратисти са замесени в гибелта на самолета, които първоначално дори се похвалиха, че са свалили украински военен самолет.

След противоречия относно достъпа до останките е сформиран съвместен екип за разследване, ръководен от Холандия, който да установи причината за аварията. Новаторските разследвания от журналистическата разследваща група Bellingcat разкриха важни доказателства.

През октомври 2015 г. съвместният екип за разследване стигна до заключението, че малайзийският самолет е бил ударен от ракета земя-въздух, изстреляна от системата Бук от окупираната част на Донбас.

След това разследването установи, че ракетната система идва от Русия и че за катастрофата е виновно руското правителство. Събраните доказателства бяха основа за процеса по делото MH17 над трима руснаци и един украинец, който се провежда в Амстердам.


Но докато се натрупват материали и доказателства за смъртта на MH17, "информационната война" също се засилва през последните шест години. Русия прави противоречиви изявления за съдбата на малайзийския самолет, но в същото време отрича вината си с всички сили и средства.

През 2015 г. вестникът публикува резултатите от проучване, проведено в шест региона в Югоизточна Украйна и Крим (който е под руска окупация от март 2014 г.). В проучването са попитани хората защо според тях MH17 е катастрофирал.

Резултатите подчертаха значително етническо разделение спрямо отговорността за унищожаването на малайзийския самолет. Половината етнически украинци обвиняват или бойците на Донбас, или руската армия.

През това време повечето от етническите руснаци и украинците в Крим обвиняват украинската армия. Оказа се също, че хората, които гледат руска телевизия, са склонни да обвиняват украинската страна за бедствието.

Изминаха пет години. Какво мислят хората сега?

Използвайки същите социологически компании и методи, както през 2014 г., вестникът провежда подобно проучване през декември 2019 г. на цялата територия на Украйна. Мненията в югоизточната част на страната и в Крим са се променили по поразителни начини.

В анкетите лице в лице, проведени от Киевския международен институт по социология (KIIS) и маркетинговите изследвания на Levada (Москва), са интервюирани 2750 респонденти в Югоизточна Украйна и Крим през декември 2014 г. и още 3 037 респонденти в Украйна и Крим в Декември 2019 г. и януари 2020 г.

Въпросът беше: „Чухте ли за катастрофата на малайзийския самолет през юли 2014 г. в Източна Украйна? И ако е така, какво според вас я е причинило? "

Анкетата разкри значителни разлики в това, кого обвиняват хората в Украйна. Повече респонденти отговориха на „Не знам“ през 2019 г., отколкото през 2014 г., а много респонденти в Крим обвиняват Украйна за гибелта на лайнера.

Резултатите подчертават значителни и вече известни разлики между украинските региони по отношение на катастрофата на MH17. Забелязан е скок в броя на анкетираните в Крим, които казват, че никога не са чували за MH17.

През 2019 г. тази група представляваше една четвърт от общия брой респонденти. Почти 40% от анкетираните в Югоизточна Украйна отговориха „трудно да се каже“ кой е виновен - и това също е скок в сравнение с проучването от 2014 г.

Значителен брой респонденти в контролираната от Украйна част на Донбас също отговориха "трудно да се каже" - знак, че жителите на региона, най-близо до мястото на трагедията, не искат да отговорят на този въпрос.

Освен това половината от анкетираните в този регион „като цяло не са доволни от въпросите“ - за сравнение, в западния регион имаше по-малко от 15% недоволни.

Отбелязва се, че много респонденти в Крим продължават да смятат военните от Русия и Донбас за невинни. За разлика от тях един от петима респонденти в Югоизточна Украйна все още обвинява за гибелта на MH17 руските военни, въпреки че през 2019 г. респондентите, обвиняващи Русия и бойците от Донбас са намалели.

Само в западната и централната част на Украйна повечето респонденти смятат, че вината за унищожаването на MH17 е на руските военни, докато по-малко от 20% са отговорили „трудно да се каже“.

Съдбата на MH17 разкри ужасна истина

Защо се случва това? Би било голямо изкушение да се оправдае всичко, като се каже, че MH17 се е разбил много отдавна и много украинци са забравили за него. Но украинските медии отразяват продължаващия спор за MH17.

А гибелта на самолета играе важна роля в реториката на украинското правителство и претенциите му, че е жертва на руската агресия.

Историята на смъртта на MH17 е представена дори на изложбата, посветена на войната в Донбас в Националния музей на историята на Украйна през Втората световна война. Руските телевизионни канали също говорят за MH17, но го правят с цел да повлияят на общественото мнение.

Вярваме, че резултатите показват, че някои респонденти избягват чувствителния въпрос. В Крим респондентите казаха, че не са запознати с инцидента, докато в Югоизточна Украйна и в частта на Донбас, контролирана от украинското правителство, респондентите казаха, че е „трудно да се каже“ кой е виновен.

В други региони приписването на вината следва установените модели.

По-голямата част от хората в Крим смятат украинските военни за виновни, докато в Западна и Централна Украйна преобладаващото мнение е, че руските военни са виновни.

За по-добро или лошо, MH17 остава един вид политически двубой в Украйна. Много респонденти избягват неприятните въпроси, които възникват около него.

Подобна позиция по същество предполага, че случилото се с MH17 е открит въпрос. Но техническите доказателства и преките доказателства предполагат друго.

Политически MH17 остава спорен въпрос, защото разкрива отвратителната истина за войната в Донбас: руските военни дават пряка подкрепа на сепаратистите.

Злополучният полет остава източник на спорове на Запад, тъй като по същество Русия е обвинена в свалянето на пътнически самолет и няма да го признае.