Геополитическият сблъсък между Европа и Китай, заради твърдата подкрепа на Пекин към режима на Путин, се пренесе в търговските отношения.

Напрежението ескалира драматично след съобщението на ЕС, че планира да наложи значителни мита върху вносна на китайски електрически превозни средства. Как ще отговори Пекин на тази мярка и има ли шанса за излизане от кризата? Мненията не са еднопосочни. 

Евросъюзът твърди, че митата, които ще наложи, вариращи от 17,4% до 38,1% в допълнение към съществуващите вече такси, са необходим отговор на несправедливите субсидии, предоставяни на китайските производители на електромобили, които според Брюксел вредят на европейските конкуренти. Китай, разбира се, реагира светкавично.

Осъди европейското решение и започна свои собствени антидъмпингови разследвания на вноса на свинско месо и бренди от ЕС, пише "Стандарт".

Това ответно действие подчертава готовността на Пекин да се насочи към сектори, в които ЕС е уязвим, особено селското стопанство и автомобилите, в опит да упражни натиск. Въпреки че Китай изрази желание да избегне пълномащабна търговска война, той изглежда решен да защити интересите си с поредица от  контрамерки.

Германия, чиято автомобилна индустрия е силно зависима от китайския пазар, настоява за споразумение чрез преговори, за да се предотвратят по-нататъшна ескалация и икономически щети. Отношенията между двете страни са повече от обтегнати след като премиерът Ли Цян не прие германския вицеканцлер и министър на икономиката, който отиде на специална визита в Пукин, за да води диалог. 

Липсата на това двустранно споразумение накара куп пазарни експерти да прогнозират пълномащабна търговска война, която ще рефлектира върху икономиките на редица европейски държави. 

Съобщението на Европейската комисия за налагане на изравнителни мита на китайските електрически превозни средства не трябва да се разглежда изолирано. Всъщност това е само едно от многото разследвания, започнати от Комисията върху "зелените" технологии в Китай - независимо дали става дума за електромобили, слънчеви панели или вятърни турбини.

Всички тези разследвания, чието натрупване вече е забележимо, трябва да се разглеждат като промяна в позицията на ЕК - от защитник на свободния пазар и глобализма, към по-геополитически и интервенционистки.

Това са две насоки на действие, от които няма връщане назад за Европейския съюз. Промяната в позицията на ЕС е отговор на това, че светът се е променил. Китай играе огромна роля в тази промяна, тъй като неговата мащабна индустриална политика, съчетана с големия размер на икономиката му, има огромни последици за останалата част на планетата.

Своето влияние върху ЕС оказва САЩ с политиката на Вашингтон към протекционизъм, започната мощно по времето на първия и засега единствен мандат на Доналд Тръмп като президент.

Втората причина, поради която не трябва да очакваме ЕС да промени позицията си, е нарастващият популизъм, характеризиращ европейските правителства, а вече донякъде и Европейския парламент след миналите наскоро избори. Популистките управници са възприели за своя задача да тласкат ЕС навътре, а не към отваряне навън.

Временните констатации от антисубсидийното разследване на ЕС показват, че цялата верига на стойността на електрическите автомобили се облагодетелства от несправедливи субсидии, което противоречи на правилата на Евросъюза. Митата върху китайския износ, които подлежат на вътрешни субсидии, не са нито нови, нито неочаквани.

В Китай много добре осъзнаваха, че това се задава. Като се имат предвид по-ниските производствени разходи в Китай, да не говорим за спадащите фабрични цени, китайските електромобили би трябвало да могат да запазят конкурентоспособността си по отношение на разходите, дори след налагането на новите мита на ЕС.

В отговор на действията от страна на Европа китайското правителство реши да се прицели в европейските фермери вместо в германските производители на автомобили, което се очакваше първоначално.

Пекин започва разследване на вноса на свинско месо от Европейския съюз. Министерството на търговията не спомена тарифите за електромобили, когато обяви, че започва антидъмпингово разследване за свинско месо от Европа, но този ход се възприема като отговор на тарифния удар по електрическите автомобили. Това също така дава на Китай разменна монета при очакваните търговски преговори.

Китай можеше да наложи мито от 25% върху вноса на бензинови превозни средства с големи двигатели в името на борбата с изменението на климата, стъпка, която щеше да удари тежко автомобилни гиганти като Mercedes или BMW. Избирайки да не го прави, поне засега, правителството може би признава общественото противопоставяне на германската автомобилна индустрия срещу митата на ЕС, както и значителното й производство в Китай.

Китайският пазар е основен за германските автомобилни производители и ръководителят на автомобилната асоциация на страната (VDA) описа съобщението за митата на ЕС върху китайските електромобили като още една стъпка встрани от глобалното сътрудничество. "Рискът от глобален търговски конфликт нараства допълнително в резултат на тази мярка", обяви Хилдегард Мюлер.

Разследването на вноса на свинско месо в ЕС ще обхване различни продукти, включително прясно и замразено свинско месо, шкембе и карантия. В съобщението се казва, че се очаква да отнеме една година, с възможно удължаване с шест месеца.

Олоф Гил, говорител по въпросите на търговията на Европейската комисия, каза пред журналисти в Брюксел, че субсидиите за земеделие в ЕС "са стриктно в съответствие с нашите задължения към Световната търговска организация" и че Комисията ще следи разследването много отблизо и ще се намеси, ако е необходимо, за да гарантира, че китайското разследване отговаря на правилата на СТО.

Китайски служители пък заявиха, че разследването на ЕС за субсидиите за производство на електрически превозни средства в Китай е "типично протекционистко поведение", което пренебрегва правилата на СТО. ЕС планира да наложи временни мита от 17,4% до 38,1% върху електромобилите от Китай за четири месеца, считано от 4 юли.

Те ще се прилагат за превозни средства, изнасяни за Европа от китайски и чуждестранни марки, включително такива с марката Tesla, произведени в заводи в Китай.

Износът на продукти от свинско месо от ЕС за Китай достигна връх от 7,4 милиарда евро през 2020 г., когато Пекин трябваше да се насочи към чужбина, за да задоволи вътрешното търсене, след като неговите свинеферми бяха поразени от чума по свинете. Оттогава те са намалели, достигайки 2,5 милиарда евро миналата година. Почти половината от това месо идва от Испания.

"Трябва да избегнем ескалация на търговските контрамерки", каза испанският министър на икономиката Карлос Куерпо. Испанската асоциация за производство на свинско месо Interporc посочи в изявление, че ще "предложи пълно сътрудничество на китайските власти" и ще им предостави всички документи, които изискват.

"Селскостопанската индустрия не е източник на конфликти, но в крайна сметка плаща цената достатъчно често", каза министърът на земеделието на Испания Луис Планас, цитирайки налагането на мита от страна на САЩ върху някои селскостопански продукти от ЕС през 2019 г. при спора за субсидиите за производителя на самолети Airbus.

"Вярвам, че имаме както времето, така и резерва да преговаряме и да се опитаме да избегнем този търговски конфликт", каза Планас по отношение на противопоставянето с Китай.

В последните дни високопоставени представители на двете страни най-накрая се съгласиха да проведат консултации, сигнализирайки по този начин, че може да бъде постигнат напредък в намирането на начин за прекратяване на спора за субсидиите. Съобщението дойде след видеоразговор между еврокомисаря Валдис Домбровскис и китайския министър на търговията Ван Уентао.

"Това е ново и изненадващо, тъй като през последните няколко седмици не беше възможно да се влезе в конкретен график за преговори", каза вицеканцлерът и министър на икономиката и климата на Германия Робърт Хабек. По време на обявения пробив Хабек беше на тридневното си посещение в Китай, завършило с неустешна среища с премиер. 

"Далеч сме от края, но поне това е първа стъпка, която не беше възможна преди", добави той. Хабек е първият високопоставен европейски служител, който посети Китай, след като Брюксел реши да наложи мита върху китайските електромобили.

Китайският растеж "е резултат от конкурентни предимства, а не от субсидии, да не говорим за нелоялна конкуренция", каза Чжън Шанцзи, председател на Националната комисия за развитие и реформи на Китай, по време на среща с Хабек. По време на диалога за климата и трансформацията Хабек каза, че "това не са наказателни мита", а по-скоро, че са коригиращи мерки, предназначени да изравнят условията за търговия.

Истината е, че в сравнение с други европейски играчи, Германия се отнесе по-неохотно към налагането на протекционистични политики по отношение на Китай. Една от причините за това е, че германската индустрия за производство на автомобили е силно зависима от китайския пазар.

"Искаме да продаваме колите си в Европа, в Северна Америка, в Япония, в Китай, в Африка, в Южна Америка, на всички места", каза канцлерът Олаф Шолц миналата година. "Но това означава, че сме отворени да пуснем автомобили от други страни също на пазара в Германия", посочи той.

Страхувайки се от мерки, които биха могли да засегнат автомобилния сектор, европейската Stellantis, която притежава марки като Citron, Peugeot, Vauxhall и Fiat, също критикува митата, които "допринасят за световната фрагментация" на търговията.

Предложенията на Европа обаче все още са по-умерени от подхода, възприет от президента на САЩ Джо Байдън, който през май наложи мито от 100% върху вноса на китайски електромобили.

Китай е третият по големина експортен пазар на ЕС и основен двигател на растежа на европейските стоки. Като се има предвид размерът на търговските отношения, страните имат големи стимули да преговарят конструктивно и да намерят подходящо решение. Ако това не се случи, много вероятно е Китай да започне да изнася производства в Европа и от това най-печеливша ще е Унгария, твърдят експерти.