Турция обяви амбициозни планове да увеличи своя отбранителен и въздушно-космически износ до 10,2 милиарда долара до 2023 година от 2-та милиарда през 2018 година, пише в правителствения документ “Стратегически план 2019-2023”, публикуван от Управлението на отбранителната промишленост на Турция (SSB).

В документа се отбелязва, че годишният доход за отбранителната и въздушно-космическата промишленост се планира да се увеличи до 26,9 милиарда долара до 2023 година при 6,7 милиарда през 2018 година, пише "Поглед инфо".

Първоначално се обсъжда цел от 25 милиарда долара износ през 2023 година, но решават да се спрат на 10 млрд. И все пак засега никой от експертите не може да каже как Турция има намерение да постигне поставената задача, а по-точно за чия сметка ще е този банкет.

Съгласно плана към 2023 година турската промишленост ще удовлетворява 76% от военните нужди на страната, в сравнение с 65% през 2018 година.

За постигане на тези цели правителството планира да преструктурира системата за стимулиране на отбранителния износ. Освен това Турция трябва да пусне схема за държавни продажби, а SSB да открие агенции за промотиране на турската отбранителна продукция в 20 държави.

Други важни цели включват прехода към нов модел покупки, определяне на приоритетни програми, които минимизират зависимостта от вноса и подкрепа на модели, които да позволят на Турция да се конкурира на високотехнологичните пазари на международно равнище.

От идването си на власт в далечната 2002 година, президентът Реджеп Тайип Ердоган рязко увеличи бюджетното финансиране на покупките на местната отбранителна продукция.

Приоритет на правителството стана опитът да се премине на местно проектиране и производство, което доведе до създаването на множество отбранителни програми, включително разработката на БПЛА, военни кораби, бронирана техника, хеликоптери, учебни самолети, основен боен танк ново поколение и амбициозна програма по създаването на турски изтребител ново поколение.

За жалост засега нищо от изброеното не иска да работи както трябва (с изключение на няколко от моделите бронирана техника) и клиентите явно не се редят на опашка.

Превод: В.Сергеев