В Турция има 495 тунела с обща дължина 753 километра. Между 2003 и 2023 г. са построени 412 тунела с дължина 703 километра. Само през миналата година са изградени 42,5 км. тунели. 

Безспорен лидер в Европа е новият тунел "Зигана", който е построен по маршрута, който свързва черноморския град Трабзон през Гюмюшхане, до окръжния град Ерзурум, в Североизточна Турция.

Той беше отворен на 3 май 2023 г. Общата дължина на тунела се състои от 14,5 километра двойни тръби, като пътя достига 15,1 километра, включително свързващите шосета. Времето за пътуване беше съкратено с 30 минути за леки автомобили и с 60 минути за тежкотоварни автомобили.

С отварянето на тунела се създаде непрекъснат и удобен трафик, който беше прекъсван при тежките зимни условия на стария път.

Тунел Зигана е най-дългият тунел не само в Турция, но и в Европа. Тунелът е и третият по дължина двутръбен пътен тунел в света. С тунела съществуващият път също е скъсен с 8 километра.

Вторият по-дължина преход в Турция е Тунелът Овит. Той е построен при преминаването на планината Овит на надморска височина от 2640 метра, което представлява най-важната част от пътя свързващ черноморския град Ризе с Ерзурум, Североизточна Турция.

Той е пуснат в експлоатация на 13 юни 2018 г. Тунел Овит, изграден с двойни тръби, е 4-ият най-дълъг магистрален тунел, с двойна тръба в света с дължина 14 километра.

Тунелът позволява безпроблемно преминаване на планинския проход Овит, който обикновено затворен за движение в продължение на 5 месеца поради обилен снеговалеж и лавини през зимния сезон. С този тунел пътя остава отворен за движение през цялата година. С тунела съществуващият път също е скъсен с 4 километра.

Трети в класацията е тунелът Левазъм-Акатлар който още е в процес на изграждане в европейската част на Истанбул. Той ще бъде дълъг 7720 метра. Когато бъде завършен, той ще значително облекчи трафика в Истанбул.

Продължава строителството на още един тунел Ваик, който ще бъде четвърти по дължина с 7480 метра изграждащо се трасе. Той ще свързва Гюмюшхане с Байбурт, в Североизточна Турция.

Дължината на тунела Аладжабел, който ще елиминира негативите, изпитани през зимните месеци по магистралата Кония-Анталия, ще бъде 7 360 метра. Изкопните работи и производството на опори в тунела са завършени и в двете тръби се появи светлина. Предвижда се тунелът да бъде завършен скоро.

Шести в класацията е Тунел Кърък, който се строи на магистралата Испир-Ерзурум, ще бъде дълъг 7 200 метра. Когато тунелът бъде завършен, пътят по сегашното трасе ще бъде съкратен с 33 километра. Благодарение на тунела, който ще свърже Източния Черноморски турски район с Източния Анадол и ще има важна позиция в транзитния транспорт, когато бъде пуснат в експлоатация, ще бъде осигурен непрекъснат транспорт до граничния портал Гюрбулак с Иран.

Дължината на планинския тунел Коп, който все още е в процес на изграждане и ще съкрати съществуващия път по оста между квартал Ашкале на Ерзурум и Трабзон с 32 километра, ще бъде 6 500 метра и ще го нареди на седмо място.

Дължината на тунела Егрибел, разположен по маршрута между областите Шебинкарахисар, Алуджра и Чамолук във вътрешната част на Гиресун и Сивас е 5905 метра. Тунелът е на осмо място по дължина и също е двутръбен. С тунела пътят е скъсен с 6,5 километра. Бяха спестени допълнителни 20 минути време по маршрута.

Девети според статистиката е тунелът на независимост Ългаз Юли, който беше пуснат в експлоатация на 26 декември 2016 г. Той се състои от двойни тръби от 5 488 и 5 480 метра.

Това е един от най-важните тунелни проекти, реализирани в цялата страна. Надморската височина на пътя беше намалена от 1850 метра на 1390 метра.

Тунелът предостави възможност за безопасен транспорт в продължение на 12 месеца през планинския проход Ългаз, който е кошмар за шофьорите през зимните месеци. 17-километровият планински проход Ългаз, който преди отнемаше 34 минути, беше съкратен с 5,6 километра и сега е завършен за 8 минути.

Разстоянието между Кастамону и Чанкъръ, което отнемаше 2,5 часа, сега може да бъде изминато за 1,5 часа.

На десето място е най-важния инженерен проект в Турция, тунелът Евразия свързващ азиатската и европейската страна на Истанбул с пътен тунел, минаващ под морското дъно. Общата дължина на тунела Евразия е 5 400 метра, а частта под Босфора е 3340 метра.

 

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук