ВВС на САЩ окончателно признаха, че новият изтребител-бомбардировач от пето поколение Lockheed Martin F-35 (JSF) не притежава маневреност, достатъчна за успешно водене на въздушен бой, пише в The Daily Beast американският журналист и военен експерт Дейвид Екс в публикацията си Air Force Admits: Our New Stealth Fighter Can’t Fight.
Недостигът от маневреност на самолета е потвърдена от шефа на Бойното командване на ВВС на САЩ генерал Хербърт Карлайл на конференция в Мериленд на 15 септември. &bdquo;Изтребителят не е разработен за въздушен бой&rdquo; &ndash; заявил той.<br /> <br /> Говорителят на командването полковник Едуард Шолтис на свой ред счита, че самолетът има качества, които компенсират неговата бавност: &bdquo;F-35 не е оптимизиран за бойни маньоври, но това не означава автоматично, че не ще може да постига превъзходство във въздуха за сметка на своите силни страни.&rdquo; Като силни страни на самолета се считат подобрената авионика и модернизираните радари.<br /> <br /> Анализаторът отбелязва, че тези изявления противоречат на казаното от американските военни по-рано. През 2008 г. генералът от ВВС Чарлз Дейвис в интервю за Ройтерс заяви, че във въздушен бой F-35 ще бъде четири пръти по-ефективен от съществуващите изтребители.<br /> <br /> Във връзка с повишените очаквания от изтребителя ВВС на САЩ планираха да заменят с него повечето от най-добрите изтребители на тактическата авиация (F/A-18 и F-16), а Корпусът на морската пехота на САЩ планираше да получи първата ескадрила готови за бой JSF още през юли. Пентагонът възнамерява да купи 2400 такива самолета.<br /> <br /> Към средата на тази година стана очевидно, че тежкият F-35, който според Пентагона трябва да атакува земни и въздушни цели, не може да маневрира и да се ускорява достатъчно бързо, за да надмине дори намиращите се на въоръжение изтребители, без да става дума за маневрените модели в близко бъдеще, пише Дейвид Екс. Фактът, че JSF трябва да замени 90% от тактическия въздушен флот на САЩ, предполага, че изтребителят трябва да е добър във всичко &ndash; и в пряк въздушен бой, и в стрелба със снаряди, бързо да излита от самолетоносачите, както и да излита вертикално от малки десантни кораби.<br /> <br /> Генетичният недостатък&rdquo; на F-35 се крие в заложеното изискване базовият модел с цел малка цена да се развие в три пределно конструктивно уеднаквени модификации: стандартен сухопътен, корабен и с вертикално излитане/кацане за Морската пехота. Във всеки многоцелеви самолет обаче винаги са заложени множество компромиси. При F-35 основният е в недостатъчната площ на крилото, определяща неговата маневреност &ndash; при него съотношението тегло на самолета към площта на крилото е 500 кг/кв.метър, докато за МиГ-29 е 400 кг/кв. метър, а за новия Т-50 е 300 кг/кв. метър.<br /> <br /> <strong>Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ<br /> </strong> <br />