Американските изтребители 5-о поколение F-22 Raptor не могат да следят движението на руските самолети Су-30С и Су-35 в небето над Сирия. Това съобщил за Aviation Week командирът на 95-а експедиционна изтребителна ескадрила, базирана в авиобазата Ал-Дафра в ОАЕ.
Неназованият американски полковник разказал, че за пилотите на САЩ е неприятен сюрприз появяването на руски изтребители редом с американските. Колкото повече се свива обръчът около терористите, толкова по-често се случват такива ситуации. При това F-22 няма набор от сензори за идентификация на самолета нощем.
 

Според Aviation Week, самолетът безспорно е много силен, но в процеса на експлоатация се проявили и негови слаби места: несъвършенство на електрониката и малък запас от гориво. Освен това пилотите на Raptor се сблъскват и с някои други неудобства, например самолетът е лишен от възможност да обменя информация чрез тактическата система Link 16. Затова на пилотите се налага да описват по радиото „това, което виждат”. Друг проблем е липсата на нашлемна система за целеуказване.
 
Операцията в Сирия на свой ред показа, че скъпоструващото стелт-покритие на изтребителя прегаря на слънце и пясъкът му е враг. Затова през 2011 г. производството му е спряно след 166-ия екземпляр в полза на F-35.
 
Raptor „не вижда” цели в инфрачервения спектър. Няма радар за странично следене. Те са му необходими, защото за пускането на ракети настрани трябва да маневрира и да си промени курса на 90 градуса.
 
Липсата на тези системи е свързана с ограниченото финансиране. Порталът War Is Boring съобщил, че в проекта била заложена електроника за $16 млн., но ВВС установили лимит от $9 млн.
 
F-22 Raptor е разработен от компаниите Lockheed Martin, Boeing и General Dynamics и приет на въоръжение в 2005 г. и ще бъде снет чак към 2040 г.
 
Превод и редакция: БЛИЦ