В-2 Spirit със своята маса от 171 тона и с бомбения си товар от 27 тона не е рекордьор сред съвременните тежки бомбардировачи. Безспорно обаче е сред най-скъпите. В строя е от 1988 г., но в Пентагона планират да лети до 2050-те години, макар до края на жизнения си цикъл пак ще използва едва няколко процента от потенциала си, а поддръжката му е колосална.


 
Причината е, че американските военни и политици са уверени в способността на В-2 Spirit да пробива ПВО на Русия и да нанася ювелирно точни и съкрушителни удари. На самолета е инсталирана т.нар. система за отбранително управление, която информира екипажа за местонахождението на позициите на разчетите на противниковата ПВО и самолетът да може да заобиколи зоните на действие на радарите. Машината може да изпълнява 40-часови полети с дозареждане.
 
В най-близко време В-2 ще бъде въоръжен с „дяволски” точната ядрена бомба В-61-12, която вече преминала изпитанията. На самолета ще окачат LRSO – ядрени крилати ракети с голяма далечина.
 
За специални случаи ще бъдат използвани противобункерните В-61-11, чиято цел ще станат командни пунктове и ракетни шахти. А 14-тонната противобункерна GBU-28 е наричана от летците „бомба на стероиди”.
 
Сега в САЩ се експлоатират 20 броя В-2, като голямата част от тях са базирани в авиобазата „Уайтмън в щата Мисури. Участвали са в бойните действия в Либия, Ирак и Афганистан, като за целта са прелитали хиляди километри.
 
В-2 едва ли ще доживее до 2050-те години, защото в Пентагона сериозно обсъждат преминаването на В-21, които са по-малки по габарити и са по-икономични от В-2.
 


Постепенно се оформя мнението, че „ерата на невидимите” отминава и трябва да се измисли нещо ново. При това не е известно какво ще представляват и на какви физични принципи ще се основават зенитно-ракетните комплекси на противниците на САЩ.
 
Редакция БЛИЦ