Астрономи за първи път успяха да получат образ на цяла планетна система около друго слънце.
Запечатани са 3 планети, които се въртят около звезда в съзвездието Пегас, разположено на 130 светлинни години от Земята, се казва в статия на екип от канадски и американски учени, публикувана в списание “Science Eхpress”. За търсене на планети извън Слънчевата система, наричани и екзопланети (“външни планети”) астрономите използват косвени данни. Те измерват колебанията в движенията на звездите, свързани с притеглянето на планетите или промяната в яркостта им, предизвикана от преминаването на планетата близо до диска на звездата. Авторите на изследването обаче посочват, че тези начини позволяват да бъдат открити само планети, които ас разположени твърде близо до звездата. Повечето от досега откритите екзопланети са т. нар. “горещи юпитери”, които понякога се въртят около звездата на разстояние, по-малко от това между Меркурий и Слънцето. Учените използвали друг метод: те наблюдавали наскоро оформени планети край млади звезди, които заради активните си вътрешни процеси са толкова силно нагрети, че излъчват собствена светлина. Благодарение на това излъчване в инфрачервения спектър, регистрирано чрез телескопите “Кек” и “Джемини”, авторът на статията Кристиян Мароа и колегите му успели да получат снимка на планети край звездата HR 8799, чиято яркост е около 5 пъти по-голяма от тази на Слънцето. Възрастта на откритите планети според учените не надхвърля 60 млн. години, което е почти миг според астрономическите мерки. Масата им е между 5 и 13 пъти по-голяма от тази на Юпитер. Разположени са около своята звезда на разстояния от 24, 38 и 68 астрономически единици, равни на разстоянието от Земята до Слънцето. “Тази система напомня на уголемена версия на външната част от нашата Слънчева система”, отбелязват авторите на статията. Според тях ако на мястото на HR 8799 се намираше Слънцето, планетите щяха да се окажат на местата на Сатурн, Уран и Нептун. Учените посочват, че използваният метод за наблюдение освен възможността да бъдат открити планети, разположени далеч от звездата, може да даде важна информация и за атмосферата на планетите. Проучването на такива космически тела пък ще осигури нови данни за еволюцията на планетите изобщо и на планетните системи. /БЛИЦ