На 3 май 1985 г. на 60 км източно от украинския град Лвов се сблъскват челно Ту-134 и военен Ан-26 поради изцяло диспечерска грешка и загиват 94 души. Историята е банална, но си струва да бъде разказана само защото някога тя е засекретена: втори пилот на военния самолет е синът на космонавта Валерий Биковски, в него пътуват ръководството на ВВС на Прикарпатския военен окръг (включително генерали) и съпругата на бъдещия командващ на 40-а армия в Афганистан генерал Борис Громов.
Ту-134 с 9-членен екипаж и 73 пътници (65 възрастни и 8 деца) изпълнява рейс от Талин и снижава височината за кацане в Лвов. Военният Ан-26 излита в 12:02 часа от Лвов за Москва с 6-членен екипаж и 15 пътници (заедно с генерал Крапивин пътуват и двамата му сина) и набира височина.<br /> <br /> Времето е облачно с горна граница 5-6 км. В 12:05 часа екипажът на Ту-134 на височина 7800 м. влиза във връзка с диспечера за обзор на летището в Лвов Шевченко. Той предава на екипажа отдалечение 120 км. и разрешава снижение, като предупреждава за излетелия Ан-26 и дава координатите му.<br /> <br /> След това Ту-134 преминава на ръководство към диспечера в близката зона на летището Савчук. Той обаче прави съдбоносна грешка като за Ан-26 взема отметката на радарния екран на летящия пред него Ан-24. Той обаче вече се е разминал с Ту-134 и Савчук му разрешава снижение.<br /> <br /> Диспечерът Шевченко схваща грешката на колегата си и прави опит да се намеси, но нито Савчук, нито ръководителят на полетите Александър Квашин не вземат своевременни мерки.<br /> <br /> В 12:13 часа екипажите се виждат насрещно през разкъсаните облаци в последния момент и рязко се опитват с десен наклон за избягнат сблъсъка. При това те кръстосват левите плоскости на крилата си. Разрушавайки се още във въздуха, Ту-134 и Ан-26 рухват на земята и се взривяват.<br /> <br /> Обичайната първа версия при авиационна катастрофа за пилотска грешка скоро е отхвърлена: пилотите имат достатъчно висока подготовка, моделирането на полета потвърждава данните от радиоразговорите и изпълнение на диспечерските команди, чието стриктно изпълнение е гарантирало произшествието.<br /> <br /> Комисията установява сериозни грешки в ръководството на полетите от страна на диспечера Савчук и ръководителя на полетите Квашин.<br /> <br /> Самият Савчук преди това е работил като пилот, но е пенсиониран при достигане на 48-годишна възраст. Постъпва в Уляновския учебен център, където се приучва за диспечер, а след двумесечен курс през септември 1984 г. е допуснат до самостоятелна работа. Разследването прави извод, че неговата квалификация и опитът от практическата работа са неудовлетворителни.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br />