Френското МО поряза Украйна, няма да й даде...
Това не е първият път, когато идеята за изпращане на Rafale в Киев се обсъжда във френския политически елит
Френският министър на отбраната Себастиен Лекорн се противопостави на прехвърлянето на използвани изтребители Dassault Rafale на Украйна.
Според доклад на Le Monde, цитиран от Aerotime, най-близките сътрудници на френския президент Еманюел Макрон са обмисляли възможността да изпратят употребявани Rafale в Украйна, но това предложение срещнало силна съпротива от страна на министъра на отбраната.
Точно затова президентът Макрон обяви на 6 юни 2024 г., че Франция ще изпрати бойни самолети Mirage 2000-5 в Украйна и ще осигури обучение на украински пилоти.
Това не е първият път, когато идеята за изпращане на Rafale в Киев се обсъжда във френския политически елит. Почти година преди руската инвазия, през март 2021 г., по време на посещение при президента Володимир Зеленски, Макрон уж обсъди възможната продажба на самолети Rafale на Украйна, считайки това за един от своите „най-важни приоритети“.
Rafale, който играе ключова роля в отбранителната стратегия на Франция, междувременно се превръща в много популярен самолет и се радва на повишено търсене на международния пазар, което затруднява разширяването на френския флот.
През 2020 г. тогавашният министър на отбраната Флоранс Парли си постави за цел да увеличи броя на самолетите Rafale във френските ВВС от 102 на 129 до 2025 г. Неотдавнашният търговски успех на този изтребител обаче забави реализацията на тази цел.
Френският флот от самолети Rafale беше намален след две продажби: През януари 2021 г. Гърция поръча 18 самолета Rafale F3R. За да се ускори доставката, 12 самолета бяха взети директно от инвентара на френските военновъздушни сили. През май 2021 г. Хърватия поръча 12 употребявани самолета Rafale за модернизиране на своите военновъздушни сили.
Парламентарен доклад, публикуван през ноември 2022 г., установи, че ограниченият брой налични самолети създава тревожен дефицит в обучението. През 2023 г. френските пилоти на изтребители се очакваше да летят само 147 часа, в сравнение със 162 часа през 2022 г., което е под стандарта на НАТО, който изисква пилотите да летят най-малко 180 часа годишно.
През януари 2024 г. Агенцията за обществени поръчки в областта на отбраната на Франция (DGA) поръча 42 изтребителя Rafale F4, за да запълни празнината в капацитета, създадена от последните продажби. Доставката е планирана за 2027 г., а френските ВВС не се очаква да постигнат първоначалната си цел от 130 самолета Rafale до 2030 г.
Последвайте ни
2 Коментара: