Понякога правим нещо и едва после се замисляме: имаше ли логика? Всъщност винаги има някаква логика, но понякога тя се крие в някои необясними странности на нашия ум.

Ето някои от психологическите ефекти, които ни карат да действаме по един или друг начин:

Ефект на котвата

Хората сравняват всяка по-късно придобита информация на базата на първоначалната, дори тя да е погрешна. Често се използва в магазините. Например, не бихте си купили блуза за 200 лева. Но ако видите, че е намалена от хиляда лева, може да решите, че не трябва да изпускате промоцията – дори и първоначалната цена да е измислена.

Отклонение в посока на резултата

Често преценяваме дали едно решение е правилно според крайния резултат, а не според действията, които сме предприели за постигането му. Този ефект често се използва от рекламите, които ни концентрират само върху крайния резултат (покупката). Така че, ако сега използвате съвсем нов iPhone, не можете сте убедени, че решението да похарчите всичките си пари за него е било правилно.

Парадоксът на избора

Парадоксът на избора гласи, че колкото по-голям избор имаме, толкова по-малко вероятно е да бъдем доволни от окончателното си решение. Понякога купувате нещо и след това съжалявате, защото може да сте купили нещо по-добро или по-изгодно. Дори ако окончателното решение е най-доброто, може да останем недоволни, защото изборът е бил твърде голям.

И това е интересно: 12 фрази, които не бива да казваме на затлъстял човек - четете още в най-полезния сайт zdrave.to

Илюзия на струпването

Тази илюзия се характеризира с тенденцията да откриваме система в случайни съвпадения. Това важи особено за комарджиите и любителите на знаците за съдба. И двамата могат неправилно да интерпретират събитията. Не се навивайте, хора.

Ефектът на несръчността

Представете си, че влюбена двойка върви по улицата и единият внезапно се удря в стълб. Малко вероятно е другият да си каже „Какъв идиот!“ Напротив, той ще им се стори още по-сладък. Съвършенството е отблъскващо, а грешките са привлекателни – те ни придават по-човешки облик. Ето защо не бива да се разстройвате, ако сте се сблъскали с някой, когото харесвате.

Ефект на Кулешов

Ефектът, при който зрителят вижда едно до друго две несвързани изображения и несъзнателно прави логическа връзка между тях, се нарича ефект на Кулешов. Този ефект се използва успешно не само от кинематографите, но и от маркетинговите специалисти, които искат да внушат определени асоциации с продукта.

Отрицателен образ на тялото

Отрицателният образ на тялото е състояние, при което човек мисли, че е грозен и затова личният му живот е неуспешен. Често животът му в други сфери също е неуспешен. Обикновено тези хора в действителност са привлекателни и проблемът е повече в ниското самочувствие, отколкото в реални недостатъци.  

Ефектът на оцелелите

Най-често разглеждаме дадена ситуация само от гледната точка на онези, които са успели („оцелели“) и затова познаваме само едната страна. Например, завиждаме на един бизнесмен, който има богати продажби на бенгалски светлини, въпреки че ние просто не знаем колко бизнесмени не успяват с тях. Погледнете неща от различни ъгли.

Ефектът на трудно достъпното

Грубо казано, това е явлението, според което труднодостъпното е винаги по-привлекателно. На нивото на човешките взаимоотношения, например, „непроницаемите“, високопоставени, загадъчни личности винаги изглеждат по-интересни за опознаване.

Страх от красотата

Забелязали ли сте, че „обикновените“ хора са по-малко склонни да седнат до особено привлекателни хора в градския транспорт? Те го правят само ако няма останали свободни  места. Много хора се чувстват напрегнати в близост до красавците: изпитват смущение, движенията стават по-принудени, опасяват се, че ще бъдат уловени да хвърлят погледи. Подобен стрес не възниква, когато седим до по-обикновен на външен вид човек.