Учени от Оксфордския университет откриха ген, който удвоява риска от усложнения при белите дробове и смърт от Covid-19, съобщи Би Би Си.

Тяхно проучване сочи, че 60% от хората с произход от Южна Азия и 15 на сто с европейски носят високорискова версия на гена.

Ваксинирането е ключов фактор и помага за намаляване на риска у хората с този ген, казват учените.

Проучването, публикувано в „Нейчър генетикс“ хвърля светлина защо някои общности във Великобритания и Южна Азия са изложени на по-голям риск при Covid-19, но не го обяснява напълно.

То е базирано на предишни генетични изследвания, като изследователите използвали комбинация от изкуствен интелект и нова молекулярна технология, за да идентифицират ген, наречен LZTFL1, който е отговорен за повишения риск.

Техните оценки показват, че рисковата версия на гена присъства у 2% от хората с африканско-карибски произход и при 1,8 на сто у хората с предци от Източна Азия.

Учените смятат, че тази рискова версия на гена прави белите дробове по-податливи на коронавируса. Тяхната хипотеза е, че тази версия спъва ключов предпазен механизъм в клетъчната обвивка на белите дробове за защита от Covid-19. Когато обвивката взаимодейства с коронавируса, една от защитните стратегии е да се формират по-неспециализирани клетки и така се намалява гостоприемността за вируса.

Този процес на редуциране на специализацията намалява повърхността на ключов протеин по повърхността на клетките, наречен ACE-2, който е ключ за коронавируса за прикрепване към клетката.

При хората с рисковата версия на гена LZTFL1 този процес не работи добре и клетките на белите дробове стават уязвими за проникване на вируса.

Учените отбелязват, че този ген влияе на белите дробове, но не и на имунната система.

Това означава, че хората с този високорисков ген могат да си осигурят имунна защита чрез ваксиниране.

Изследователите се надяват, че тяхното откритие ще помогне за разработка на лекарства с фокус върху белите дробове, сегашните се концентрират основно върху имунната система.