Институтът за стратегии и анализи (ИСА) публикува политическия си анализ за събитията в България, в Европа и в света през месец септември 2023 година под заглавие:

БЪЛГАРИЯ ПРЕДИ МЕСТНИТЕ ИЗБОРИ - СТАБИЛНА НЕСТАБИЛНОСТ

ПЪРВИТЕ СТО ДНИ НА КАБИНЕТА – ВОЙНА НА ИЗТОЩЕНИЕ С ПРЕЗИДЕНТА

ГЕРБ-СДС ЗАПОЧНА БИТКАТА ЗА СОФИЯ С НЕСТАНДАРТЕН ИЗБОР

ДПС – КЛЮЧ КЪМ СТАБИЛНОСТТА

ГЛАСОВЕТЕ НА „ВЪЗРАЖДАНЕ“ С ВИСОКА ЦЕНА НА БАЛОТАЖИТЕ

БСП – НИНОВА СЪС СИЛНА ОПОЗИЦИОННА РЕТОРИКА

БЪЛГАРИЯ И ЕВРОТО – НОВА ДАТА, МАЛКИ ШАНСОВЕ

Предлагаме ви резюме от ОСНОВНИТЕ ИЗВОДИ И ПРОГНОЗИ:

Сглобката скърца, но работи.

Резултатите от местните избори ще имат тежест за момента на ротацията, когато очакваме ГЕРБ да излязат напред и да уплътнят ролята си в коалицията. Не изключваме да се стигне до коалиционно споразумение между двете коалиции или до смяна на министри.

Властта е стабилна, защото разчита на предвидимо мнозинство в Народното събрание (НС), основно по геополитическия вектор.

Искрите между партньорите, политическите маневри и ултиматуми, уточнения и обяснения са реверанс към твърдите ядра, които засега демонстрират вярност, лоялност, подкрепа.

В България се установи стабилна нестабилност, при която водещата в правителството политическа сила – ПП, губи, доверието към нея се рони и тенденцията изглежда много устойчива.

ГЕРБ излизат постепенно от изолацията, ДПС – от процеса на сатанизация, а негативите от управлението ги поема „Продължаваме промяната“ (ПП).

В Народното събрание групите на ГЕРБ, ПП-ДБ и ДПС представляват интересите на много широк електорален сегмент – така наречените „жълтопаветници“ или либералната общност с глобалистки настроения (ПП-ДБ), жителите на областните градове (ГЕРБ), смесените райони с преобладаващо мюсюлманско вероизповедание (ДПС), и това стабилизира властта.

Нестабилността идва от опитите да се прокарат решения и идеи, лишени от масово обществено одобрение.

ИСА предупреждава, че недоверието към политическата класа крие рискове за цялото общество, като възпрепятства аргументирания диалог и проправя пътя за все по-отчетлива податливост към конспиративни теории.

Общество, управлявано от слухове, крие в себе си риска от трус, който може да бъде провокиран в произволен момент и от произволни интереси.

Общество, което не вижда бъдещето си, се обръща към миналото. Българското общество не успява да затвори с консенсус нито една страница от своето минало и отново и отново се връща към проблемната си далечна или по-близка история. Груба грешка на политическия ни елит е да влиза точно на този проблематичен терен.

Политиката в момента е реактивна, а не кохерентна. Това създава впечатление за силна динамика, която обаче се лута в различни посоки.

Съхраняването на българската държава и гарантирането на нейното бъдеще минават през стабилизирането на българското общество като ориентирано към Запада, но с национално отговорен елит, който работи за изграждане на независими национални институции, на активно и образовано гражданско общество.

Елитът ни има задължението да създаде усещане в преобладаващ дял от българските граждани, че преходът си е струвал.
Обратното крие риск от реваншизъм и разпад.

Излъчването на правителство с безспорен евроатлантически профил създаде усещането, че България може лесно и бързо да получи зелена светлина за Шенген. Това се оказва илюзия. Невъзможността да постигнем тази цел и прекалената усърдност, с която правителството следва евроатлантическия дневен ред, се разминават драстично. Това се превръща в ескалиращ проблем и за България, и за Европейския съюз. Евроскептицизмът бележи ръст.

България трябва да уважава собствения си избор – членството в ЕС и НАТО, но да изисква същото и от партньорите. Престараването няма да ни направи част от шенгенското пространство, но със сигурност разклаща доверието към власт, която може да предаде и националния празник, и църквата, и историята, и паметниците.

Праволинейната верноподаническа политика е най-големият риск за правителството, а не резултатите от местните избори, опозицията, протестите или моментът на ротация.

Доклад за перспективите за разширяване на Европейския съюз предлага в бъдеща Европа да има различни категории членове и еволюция на ЕС към структура в четири кръга: „1. вътрешен кръг; 2. самият ЕС; 3. асоциирани членове; 4. Европейската политическа общност”. 

Очертава се възможността България да бъде във втория кръг, тъй като в първия според повечето анализатори ще бъдат само държавите от Шенгенското пространство и Еврозоната. Това дава насока за нов прочит на нежеланието нашата страна и Румъния да бъдат включени в тези пространства.

Като цяло българският политически елит изглежда неподготвен за новото предизвикателство, което обяснява упорството, с което се отказва членство на България и Румъния в Шенген.

Прогнозата на ИСА е, че ако се търси компромис от страна на Брюксел, София ще трябва да се задоволи с въздушен Шенген, което ще е леден душ върху очакванията да бъдем пълноправни членове на фона на старанията и лоялната политика на настоящото българско правителство.

Докато има война, България ще има евроатлантическо правителство. Заемането на крайни позиции и провокирането на радикализация на двата полюса сега ще дава негативни отражения и във времето след войната, за години напред.

Националният интерес на България в този исторически момент е да се спре радикализацията, провокирана за съжаление и от най-високо държавно ниво.

Кабинетът, където водещи сега са ПП-ДБ, е в капан: не може да привлича подкрепа по линия на вътрешно-политическа промяна, тъй като разчита на гласовете на две политически сили, които ПП-ДБ сама заклеймяваше като „статукво“, като „корупционен модел“. С крайните си действия по линията Изток-Запад – също.

Между заемането на ясна геополитическа позиция, дефинирана от членството ни в ЕС и НАТО, и опитите за пълно изкореняване на всичко руско, има огромна разлика. Първото има значим дял от привърженици в България, второто предизвиква съпротива.

Обществените страхове, че България може да бъде въвлечена във войната, са много силни. Кабинетът се държи на твърдото ядро на ПП-ДБ и парламентарното мнозинство, което се структурира заедно с ГЕРБ и ДПС по евроатлантическия вектор.

 Но то няма потенциал да разшири подкрепата си, тъй като се ангажира прекалено твърдо и много видимо с позиции, към които трябваше да приобщава гражданите дълго, търпеливо, аргументирано.

Ако за тясното ангажиране с украинската позиция, може да се намери убедителна опорна точка – „Русия е агресор“, то за изкореняването на всичко руско, включително от историята, няма обществено одобрение. Свръхамбицията и високото самочувствие подхлъзнаха кабинета.

ПП-ДБ и излъченото от коалицията правителство се зае да управлява едно общество, което не познава.

ПП-ДБ станаха възможни като значима електорална величина заради антикорупционните обещания, а не заради антируските позиции.

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и депутатът от ДПС Делян Пеевски показват по-здрав политически нюх.

Отпадането на темата за националния празник носи позитиви за некоалиционните партньори.

С отказа на ГЕРБ/Борисов да подкрепи предложението за смяна на националния празник с промяна в Конституцията един силен коз бе избит от ръцете на президента.

Намесата в православието може да се превърне в бомба, тъй като то е градивен елемент от националната ни идентичност.

Войната между правителството и президента носи дивиденти и на двете страни, като за кабинета тя е обяснението защо бе създадено и защо налага крайни становища. За президента е шанс да бъде видим публично, окупирайки ролята на адвокат на несъгласните, недоволните, протестиращите. Губещ е делът от граждани, които не се припознават в нито една от двете крайни позиции.

Твърдият американски курс спрямо София, наложен в последните месеци, е пряк резултат от войната и интересите на Запада, а правителството силно зависи от развитията на военните действия и финала на сблъсъка.

„Сглобката“ като съдружие по неволя следва този курс, но в нейните рамки ПП са най-праволинейната сила, ГЕРБ – по-гъвкавата, ДПС – партньорът, без който не може (и според признанието на Христо Иванов), ДБ – формацията, която посредничи за диалога между непримиримите някога опоненти.

Ангажиментите на България към НАТО се засилват с всички рискове, което процесът носи. С решението на новата военна помощ България рискува да получи нов статут във войната близо до нашите граници.

Това, че ракетите са дефектни, не означава, че не са работоспособни. Тяхната точност е по-малка, но могат да поразяват градски цели. Ракетите, които изпращаме, са оръжие за терор.

Най-важният въпрос, който търси отговор е дали намаляват гаранциите за ефективна защита на София и на АЕЦ „Козлодуй“ като цели, чието поразяване може да донесе огромни щети.

Предстоящите местни избори ще създадат напрежение, но няма да разглобят сглобката.

Местната власт ще бъде сериозно обновена. Има нови играчи и нови лица в ключови общини – на първо място София и Пловдив.

Националното измерение на регионалния вот на столичен терен по традиция качва залозите, но този път се очерта странна надпревара - започна партийна битка с преобладаващо непартийни кандидати.

София ще има нов кмет, но победителят не е предизвестен, най-малко - на първия тур.

Местните избори са със силен мажоритарен елемент, но ГЕРБ има предимства, които са видими на национално ниво: силни местни структури; присъствие на лидера и монолитност зад него; гъвкаво поведение на Борисов, което се засили осезаемо в месеца преди кампанията.

Дали Антон Хекимян ще успее да привлече периферия при балотаж в София, е отворен въпрос. Гражданите на столицата са взискателни, проблемите са много, очертават се трудни дебати, а кандидатът на ГЕРБ, поне на старта, не изглежда готов да се сражава от другата страна на барикадата – тази на политиците.

ПП-ДБ ще плати висока цена за пасивността в страната и подценяването на силата на местните структури. Перспективите да извоюват стабилни позиции на регионалната карта не са много добри.

Търси се успех, който да бъде забелязан от всички, какъвто би бил победа в София.

 

Ранно оповестената кандидатура на Васил Терзиев и детайлите в неговата биография – богат българин, но с роднини от бившата Държавна сигурност, поне го направиха известен в кратък отрязък от време. В публичния му образ няма агресия, но няма и силна политическа реторика, което ще се види ясно при сблъсък с Ваня Григорова.
Милионер срещу синдикалистка е много интересен политически дуел.

Гласовете за „Възраждане“, подадени на първи тур, ще удвоят цената си на балотажите, включително в София. Доверие към либералите, глобалистите и „войнолюбците“ (по израза на президента) е априори изключено

ДПС е отвъд кризата. Обективен факт е, че управлението в момента не е възможно без партията и нейните депутати. Целта, която анонсира - да разшири присъствието си в местната власт, изглежда постижима.

ДПС се доказа като партия, способна на забележимо обновление. В бастиона си – Кърджали, формацията издигна нов кандидат след прецизна селекция, направена от почетния председател Ахмед Доган.

Ролята, която Делян Пеевски има в българския парламент, става все по-плътна, все по-значима и решаваща.

Той е „парламентаристът, който решава проблемите“, с които се сблъсква изпълнителната власт почти всекидневно. Тази роля изглежда приета и призната от опонентите му, които преди парламентарните избори го отричаха и демонизираха. Сега те – ПП и ДБ, са в обяснителен режим.

В парламента Корнелия Нинова се утвърди като опозиционният лидер с най-бързи реакции в динамична обстановка с предизвикателства от различен характер – земеделие, служби, църква, енергетика, ракетите за Украйна  и т.н.

БСП изглежда мобилизирана за местния вот, но напрежението за залозите е твърде голямо – има риск да се получи ефекта на прегаряне.
При Ваня Григорова има припокриване между биография, възгледи, поведение.

ИТН ще внася само цвят в местната надпревара. Тя остава партия от популистки тип, която пропусна шанса си да бъде трайно влиятелна политическа сила.

Мечтите септември да донесе икономическа благодат и стабилност пак не се сбъдват. Международните цени на някои суровини започнаха да се покачват, което вещае бързото им принасяне и в България.

Износът намалява, което е лош сигнал за икономически растеж.

Тревожната тенденция да внасяме все повече храни се потвърждава и от началото на тази година, нараствайки с 18.1% .

За трети път определяме официална целева дата за приемане на еврото със слаби шансове да я постигнем.

Заплатите растат, производителността намалява, а продуктовите пазари и пазарите на услуги трупат дисбаланси. В тези условия постигането на инфлационния критерий за влизане в еврозоната ще е трудно. Много е вероятно да се изложим отново с прокламираната нова дата.

Внесеният пакет от законопроекти за изменение и допълнение на данъчните закони целят изсветляване на икономиката. Данъчната политика е част от суверенитета на страната. Тези закони трябва да бъдат добре обмислени.

Законопроектите не съдържат достатъчна информация за очакваното им въздействие върху фиска, върху бизнеса и гражданите -  няма нито едно число в оценките. Аргументът, че това са европейски изисквания, които трябва да прилагаме, не може да бъде водещ. Това е погрешна комуникация.

Анализът е изготвен от екип в състав:

Таня Джоева
Институт за стратегии и анализи

Валерия Велева
Директор на Институт за стратегии и анализи

Проф. Даниела Бобева (икономика)

Валентин Радомирски (дипломация и геополитика)

Международни наблюдатели:

Д-р Пламен Христов (Гърция)

Д-р Антон Панчев (Косово, Албания, Северна Македония)

Ето и цялото съдържание на анализа:

I. ИЗВОДИ И ПРОГНОЗИ

II. ВЪТРЕШНО-ПОЛИТИЧЕСКА ДИНАМИКА И ОСНОВНИ ИНСТИТУЦИИ
СТАБИЛНА НЕСТАБИЛНОСТ ПРЕДИ МЕСТНИТЕ ИЗБОРИ
РЕФОРМАТА НА СПЕЦИАЛНИТЕ СЛУЖБИ СЕ ИЗПРАВИ ПРЕД ПРОВАЛ
ПЪРВИТЕ СТО ДНИ НА КАБИНЕТА – ВОЙНА НА ИЗТОЩЕНИЕ С ПРЕЗИДЕНТА
ВОЕННИЯТ МИНИСТЪР - НА ПРИЦЕЛ
ЦЕНТЪРЪТ НА ПОЛИТИКАТА СЕ ИЗМЕСТИ В ПАРЛАМЕНТА
ПРЕЗИДЕНТЪТ – В БУРЯТА НА КОНСТИТУЦИОННИТЕ ПРОМЕНИ, КОИТО ГО ЛИШАВАТ ОТ ВЛАСТ

III. МЕСТНИ ИЗБОРИ И ПАРТИЙНА ДИНАМИКА
ГЕРБ-СДС ЗАПОЧНА БИТКАТА ЗА СОФИЯ С НЕСТАНДАРТЕН ИЗБОР
ПП-ДБ ВЛИЗАТ В РИСКОВАНИ ИЗБОРИ, ПП – БЕЗ ЯДРА В СТРАНАТА
ГЛАСОВЕТЕ НА „ВЪЗРАЖДАНЕ“ С ВИСОКА ЦЕНА НА БАЛОТАЖИТЕ
ДПС – КЛЮЧ КЪМ СТАБИЛНОСТТА
БСП – НИНОВА СЪС СИЛНА ОПОЗИЦИОННА РЕТОРИКА
ИТН - ПЪРВА БИТКА ЗА МЕСТНАТА ВЛАСТ

IV. ИКОНОМИКА
„СЕПТЕМВРИ 2023 НЯМА ДА БЪДЕ МАЙ, ЗЕМЯТА НЯМА ДА БЪДЕ РАЙ“...
ИЗБЯГВАМЕ РЕЦЕСИЯТА ПОНЕ ЗАСЕГА
ГУБИМ ПАЗАРИТЕ НА ТРЕТИ СТРАНИ
РИСК ОТ СЪКРАЩЕНИЯ И ФАЛИТИ
БЪЛГАРИЯ И ЕВРОТО – НОВА ДАТА, МАЛКИ ШАНСОВЕ
БИТКАТА СЪС СИВИЯ СЕКТОР ЩЕ БЪДЕ БОЛЕЗНЕНА
БЪЛГАРИЯ И ГЛОБАЛНИЯТ ДАНЪК ВЪРХУ МУЛТИНАЦИОНАЛНИТЕ КОМПАНИИ

V. ГЕОПОЛИТИКА
СРЕЩАТА НА Г-20
„ТУНЕЛЪТ ОТ БОМБАЙ ДО ЛОНДОН“ МОЖЕ ДА СТАНЕ РЕАЛНОСТ
СРЕЩАТА НА ВЪРХА – ПУТИН И КИМ. РЕЗОНАНСЪТ – МЕЖДУ „АКТ НА ОТЧАЯНИЕ“ И „НОВА ЕРА“
СРЕЩИТЕ НА ВАН И СЪС СЪЛИВАН И С ПУТИН, ЛАВРОВ И НАРИШКИН
ФРЕНСКО-НЕМСКИ ПЛАН ЗА РЕФОРМА НА ЕС
ОТНОВО СЕ ВОДЯТ СРАЖЕНИЯ НА ИЗТОК ОТ ЧЕРНО МОРЕ

VI. РЕГИОНАЛНИ РАЗВИТИЯ
ГЪРЦИЯ – ПРИРОДНИТЕ КАТАКЛИЗМИ ВЪВ ФОКУСА НА ПРАВИТЕЛСТВЕНАТА ПОЛИТИКА
АЛБАНИЯ – ПРЕБРОЯВАНЕ НА НАСЕЛЕНИЕТО И ВЕРОЯТНО РАЗСЛЕДВАНЕ СРЕЩУ ЕДИ РАМА
КОСОВО – ВЪОРЪЖЕН СБЛЪСЪК И ЛИПСА НА ПЕРСПЕКТИВИ ЗА НОРМАЛИЗАЦИЯ СЪС СЪРБИЯ
ПОЗИЦИЯТА НА СОФИЯ СПРЯМО РСМ, ЦЕННОСТИТЕ НА ЕС И НЕОБХОДИМОСТТА ОТ НОВА СТРАТЕГИЯ

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук