Официалните власти в Иран отказаха дипломатическата ни делегация към Саудитска Арабия да прелети през въздушното им пространство и призоваха българският екипаж, сред който бе и премиерът Бойко Борисов, да промени курса. Това постави основата за дипломатически скандал. Но ще се стигне ли до там? 

"В 40-годишната ми практика не съм срещал подобен случай. Министър-председател, заедно с дипломатите си, да се лута. За такъв полет се осигурява официален коридор и всички знаят кой е на него. Тепърва този скандал ще се разраства. Самият факт, че самолетът на делегацията ни е посрещнат от ирански изтребители, е ужасяващ", категоричен бе авиоекспертът Ангел Борисов,бивш главен инспектор по безопасността на полетите в "Гражданска въздухоплавателна администрация", пред телевизия „България он ер“.

Според журналиста Нина Спасова визитата на българската делегация в Саудитска Арабия е изключително значимо събитие за установяване на добри отношения между държавите. "Не можем да говорим за технически недоизпипани неща, още повече с премиерски самолет. Случилото се е демонстрация на несъгласие от страна на Иран, че тази делегация отива в Саудитска Арабия. Отношенията със Саудитска Арабия не бива да бъдат зависими от тези с Иран", обясни тя.

Правителственият ни самолет се наложи да се върне през Турция и да прелети над Ирак, за да достигне до столицата на Саудитска Арабия – Рияд. Ангел Борисов иронично отбеляза, че външният ни министър трябва да благодари на терористичната групировка "Ислямска държава" за това, че е осигурила въздушен коридор за осъществяване на мисията ни. 

Той посочи, че е внесъл в правителството доклад за състоянието на Авиоотряд 28 още през февруари тази година, но все още няма отговор. Авиоекспертът подчерта, че правителствените самолети Airbus 1 и Airbus 2 трябва да се пенсионират. "България спрямо Иран е като муха пред мечка. Те са страхотна техническа нация с невероятно оборудване. Не бива шега с тях", уточни Борисов.

Според него, Авиоотряд 28 е опасен за хората, които превозва. „Внесъл съм в правителството доклад за състоянието на Авиоотряд 28 още през февруари тази година. Не съм получил никакъв отговор на поставените въпроси. Авиоотряд 28 е рисков за държавата и за хората, които превозва. Ако е имало технически проблем, екипажът е трябвало да сигнализира за него и всяка околна държава би оказала съдействие в този момент“, коментира още Ангел Борисов.