Френско издание: Прокопиев е с най-голямо медийно влияние в България
Бизнесменът се е превърнал в емблематичен пример за свързаност между бизнеса, политиката и медиите в България
В обширен анализ от миналата седмица, поставящ акцент върху задачите пред новото българско правителство, реномираното френско списание „Ентрепренде“ , цитирано от "Стандарт", посочва също, че за разлика от повечето европейски медии, които остават независими от своите мощни акционери, в България бизнесът, политиката и медиите всъщност са много тясно свързани.
Според изданието, най-емблематичният пример за това е олигархът Иво Прокопиев, който е собственик на седмичния вестник „Капитал“, но упражнява контрол и върху мрежа от журналисти в повечето печатни и уеб медийни заглавия на България, включително в частните телевизионни канали bTV и Нова TV.
Според автора Анаис Ламарж, именно това обстоятелство му дава голямо предимство и го позиционира като един от олигарсите с най-голямо медийно влияние в България, отбелязвайки че финансовият конгломерат на Прокопиев се състои от няколко свързани компании, с многобройни дялове в енергетиката, финансовите пазари, инвестициите, недвижимите имоти и, разбира се, медиите, чиито активи се оценяват на няколкостотин милиона долара.
В статия, посветена на новото българско правителство, френското издание посочва и ролята на Иво Прокопиев в медийната среда
По-нататък в статията се разглежда досегашната система, която е определена като „преса, която приема поръчки“. Цитиран е Симеон Дянков, бивш финансов министър на страната (2009-2013), а сега икономист в института „Питърсън“, който пред „Льо Монд“ заявява, че „Неговото завземане на властта (на бившият премиер Борисов – бел.ред.) съвпадна с изчезването на почти всички независими медии“.
Същевременно, според ръководителя на офиса на „Репортери без граници“ за ЕС/Балкани „Правото на информация е в дълбока криза в България“, но разбира се, репресиите или насилието срещу журналисти са изключително редки.
Иво Прокопиев е даден и като пример как таблоидите, онлайн новинарските сайтове и телевизионните канали се използват от местните олигарси, за да упражняват влиянието си, да развалят репутацията на опонентите и да манипулират общественото мнение.
В тази връзка се припомня се, че през 2017г. бившият главен прокурор Никола Филчев публично е обявил опитите на Иво Прокопиев да получи съдействие от него, но отказът е довел до множество медийни атаки от медиите на Прокопиев срещу прокурора.
Същевременно е цитиран и авторът Куентин Жоаньо, който в статия, публикувана в блога Taurillon посочва, че според Асоциацията на европейските журналисти – България, 92% от журналистите признават, че работата им редовно е опорочена от форми на политическа и икономическа намеса.
Последвайте ни
12 Коментара: