Имаме предостатъчно грозни истини, заслужаваме и една красива лъжа.
<em>Добре де, мощите на Йоан Предтеча, може и да не са на Йоан Предтеча. И сигурно не са. Или поне вероятността каквото и да било от Йоан Предтеча да е оцеляло след превземането на Йерусалим от Веспасиан, Тит и Адриан, след изгонването на юдеите, след преследването на християните, след пришествието на Юлиан Отстъпник, след толкова войни и погроми, та вероятността след всичко това да се кротнат мощи от Йоан Кръстител в созополската църквица и да престоят небутнати още петнайсет века, за да бъдат накрая открити от местни археолози, историци, общественици или зрелищници, е много малка. Почти никаква.</em><br /> <br /> А Църквата ни няма да даде мощите за генно проучване или определяне на древността им с въглерод, за да се разбере истински ли са или не. А това несъмнено ще засили подозренията.Но и другите църкви по света също не си дават мощите за изследване. Или защото ги смятат за свети, или защото не желаят да бъде разкрит истинският им произход.(Между другото беше направено изследване с въглерод на &bdquo;Христовата плащеница&rdquo;, оказа се, че тя е от 11 век). Добре де, средновековното увлечение по разни мними или истински останки е глуповато и смешно. Дори според съвсем, ама съвсем възвишените и образовани християни поклонението пред подобни мощи има донякъде и езически привкус.<br /> <br /> Само че колко са били възвишените и образовани християни?Може би седем. Но дори Седемте никак не са били образовани. А не са били и чак дотам възвишени &ndash; най-известният от тях се отрича трижди от Учителя си.Да, ако броим образованите християни, като започнем с Тертулиан и Августин Блажени и стигнем до днешните преподаватели в богословските университети, с вековете несъмнено ще се натрупат десетки хиляди такива. Но пък тогава простите и необразованите ще бъдат милиарди. Милиарди, които си искат своето. Искат си милото Христосче със златни къдрици и сини оченца, което да гледа нежно и проникновено в простодушните им душици.И сега какво?Да кажем ли на тези милиарди простодушни хорица, че тоя образ на Христос е лъжлив, защото Исаия Го описва като неугледен помазаник, от когото всички бягат (Исаия, 53: 2,7)?<br /> <br /> Добре, може да им го кажем. Заради истината.Но бива ли да им се сърдим, ако те не обърнат внимание на тази истина? Бива ли да им натякнем: Ама че сте тъпи, Христос е бил семит, какви ти тука златни къдрици, какви ти сини оченца&hellip; Бива ли някой да каже на майка си, изрязала икона от някой глупав вестник, защото била уж чудотворна: &bdquo;Остави тая икона, вестникарите лъжат&rdquo;?Всъщност бива да й го каже. Но така, че тя да не я оскърби. А най-добре да я остави да си се кланя и да се моли на вестникарската икона, щом от това й става добре. <br /> &hellip;<br /> Търсенето са светия Граал (и съхранението на мощи) било средновековна глупост, измислица и губене на време.А с какво се занимава просветеното човечество сега? Какви важни истини го вълнуват? Дали някой е разбрал например, че руският математик Григорий Перелман наскоро разкри, провери и доказа една от загадките на хилядолетието &ndash; хипотезата на Поанкаре, и дори не отиде да си вземе полагаемата му се награда от един милион долара? Не, човечеството се вълнува от движението на пълни с въздух обли повърхности. Или пък обсъжда любовниците на разни фолк певачки.Че по-добре светия Граал да беше търсило човечеството. Още повече че при Граала има една тънкост. Не е толкова важно дали ще го намериш. Не е толкова важно дали си си губил времето да го търсиш. Важното е друго. Да си бил рицар. Това е важното.Хората имат нужда от вяра. Може преклонението пред мощите да не е баш истинска вяра. Но това полуезическо преклонение е желание за вяра. Предпоставка за вяра. Белким хората в Созопол, пък и в България узнаят кой е Йоан Кръстител и понаучат нещо за Христос извън познатите приказки и картинки. Белким станат по-добри. Защото не е чак толкова важно дали мощите са истински или не. Важното е друго. Ще станат ли покрай тях хората по-добри. Това е важното.А иначе какво? Старите в Созопол да пият по кръчмите и да псуват властта, а пък младите да връткат кючеци по масите ли?Имаме предостатъчно грозни истини, заслужаваме и една красива лъжа. <br /> &hellip;<br /> Всичките тия литийни шествия били кич. Ами кич са. Също като парадите. Също като гвардейските униформи, знамената, химните и всичко останало.Вярно, катедралните меси и православните служби са по-изискани от простолюдските празненства в чест на гваделупската Дева Мария. Празненствата, дето мъкнат оная натруфена кукла. Ама това било в Латинска Америка, пък там хората били хептен простовати. Моля, моля&hellip;В много френски и италиански градчета е същото. А пък и созополският кич си се съизмерва с градчето. Мъничък е. Вярно е, че на Борисов като на премиер не му прилича да участва в него. Дано се съпикяса с времето.<br /> <br /> Ама тия мощи били реклама за туристи. Ами чудесно, ако е така.Нима тъпата книга на Дан Браун с тъпия филм по нея не привлече милиони туристи в Лувъра. Какво да им речем на тия туристи? &bdquo;Абе, тъпаци такива, не четете тъпата книга на Браун, не гледайте тъпия филм!&rdquo; Може да им се рече и това. Задължително е дори. Но пък след тая глупава книга милиони хора посетиха Лувъра. И няма как да не са се съприкосновили поне за малко с истинското, голямото изкуство. И покрай нарочените мощи хората могат да се проникнат с истинска вяра, що не. Нека се мощят хората, лошо няма.<br /> <br /> А пък омразата, презрението или уважението към Божидар Димитров си е нещо различно от &bdquo;мощенето&rdquo;. Освен това има и друго.&hellip;Божидар Димитров може да е такъв, онакъв, а също така и всякакъв, да не говорим, че е бил ченге. Само че и най-лошият човек може да каже нещо вярно, както и най-добрият човек може да каже и нещо глупаво. С изключение на папата, който е непогрешим. Когато говори &bdquo;екс катедра&rdquo;, тоест по служба. Иначе извън служба, когато не е &bdquo;екс официо&rdquo;, и той може да издрънка някоя глупост. И го прави.Хайде сега нека всеки да остане сам със себе си, да си сложи ръка на сърцето, на челото или там, където му е най-святото, и да се попита:Ама никога, нито веднъж ли не съм възкликвал гласно или наум: &bdquo;Защо бе, защо прави така тоя шибан народ&hellip;&rdquo;И който не си го е казвал нито веднъж нито на глас, нито на ума, пръв да изругае Божидар Димитров.А може и да не е толкова лош човек Божидар Димитров въпреки кусурите си.Само дето с тия кусури едва ли става тъкмо за министър. Щото това за шибания (fucking) народ не се дума еx cathedra и ex оfficio.<br /> <br /> <strong>Иво Беров, в. &quot;СЕДЕМ&quot;</strong><br />