"Битката за ключови постове, а не за външен министър, клати най-много сглобката" - това мнение изрази политологът от "Алфа Рисърч" Геновева Петрова. Коментарът й по повод нестихващите от дни спорове сред управляващите.

"Това мнозинство успя да постигне нещо уникално ​- да се превърне в най-острата опозиция на самото себе си", поясни тя.

"Вероятността ротацията да се случи остава 70%, защото няма непреодолими различия", допълни Петрова.

Ето какво още каза тя в интервю за "Марица":

- Г-жо Петрова, възможно ли е меморандумът, предложен от ПП-ДБ, да се превърне в камъчето, което ще прекатури сглобката?

- Предвид факта, че тази част от развитието на ситуацията е съвсем в зародиш, буквално продължава да се поставя на масата, е трудно да дадем категоричен отговор дали това би счупило сглобката, или не.

По-скоро бих обобщила това, което виждаме до момента, като взаимно дебнене между участниците в не-коалицията като в популярната игра "Кой ще мигне пръв". Ако трябва да се изразим метафорично, реален политически удар още нито един от партньорите или не-партньорите не е нанесъл на другия.

Всичко, което до момента виждаме, са заявки, оферти, закани. Но за момента все още не наблюдаваме политическо действие, което би могло да ни накара по-убедено да смятаме, че ситуацията поема в различна посока от случването на ротация.

Не сме в ситуация, която може да бъде преодоляна единствено с отиване на избори. 

- Има ли наистина непреодолими различия между партньорите в управляващата сглобка? Каква може да е сделката, за да продължи сценарият ротация?

- В общи линии сме в същата ситуация, в която бяхме и преди девет месеца, когато се водеха разговорите въобще за сформирането на това мнозинство и на това управление. И тогава се питахме кои са непреодолимите различия между евентуалните партньори ПП-ДБ и ГЕРБ, изобщо има ли ги тези различия. В крайна сметка, дори да има разминавания, те не се оказаха толкова силно непреодолими, колкото заявяваха представителите на отделните партии.

Ситуацията в момента е същата. Можем да чуваме по няколко пъти на ден от участниците в управлението, че имат непреодолими различия, а след няколко часа да чуваме, че това не са червени линии. Ето, преди малко Атанас Атанасов от "Демократична България" говореше точно това в парламента - че това не са червени линии, а оферта, която да бъде обсъдена.

Явно самите участници в сглобката не вярват в невъзможността да бъдат преодолени някакви иначе категорично заявявани противоречия.

Но нека ​да погледнем не само това, което чуваме от политиците в управлението, но и техните действия. Ще дам пример буквално отпреди ден, когато финансовият министър обяви предстоящо сливане на двете приходни агенции - НАП и Агенция "Митници", в една.  

Тази идея, поне в рамките на деня, получи подкрепата и на ГЕРБ, и на  ДПС, което е показателно за доб​ър синхрон в работата на силите, които стоят зад това мнозинство. От тази гледна точка не бихме могли да смятаме, че има различия, на които те не могат да намерят решение.

Както съм казвала и преди, цената за това, дори да не изглежда особено красиво, ще бъде в контекста на назначенията на ключови постове. Знаем, че има много важни позиции в страната, които трябва да бъдат запълвани.

И за съжаление, зад всичко, което виждаме до момента - и като шумно изказани противоречия между партньорите, и като начин на работа и действие по отношение на управлението, стои ключов разговор помежду им за това как ще се случи попълването на тези овакантени постове.

От всички страни чуваме, че няма желание за „разпределяне на постове”, но реално това, което наблюдаваме зад всичко, за съжаление, оставя точно такова впечатление.

- Т.е. ротацията не е обречена, стига партньорите в управлението да договорят постове в регулаторите, службите, съдебната система?

- Да, казано по друг начин, това е основното впечатление. Но нека не забравяме, че ротацията е залог, който винаги стои на масата и е постоянно заложен на риск.

- Доколко може да натежи тезата, че само сериозна геополитическа промяна навън може да счупи тази сглобка?

- Факт е, че геополитическият фактор е може би единственият, който съвсем безпроблемно между партньорите дава основание за легитимиране на това общо управление. Дали обаче промяна на геополитическата ситуация би била фактор, който може да счупи сглобката ​- не може да има категоричен отговор.

Да, възможно е такава промяна да доведе до различно развитие на вътрешнополитическите процеси, но пък ако участниците в управлението успеят да постигнат съгласие по най-сериозните разделителни линии между тях - ще се върна на въпросните назначения, това би могло да позволи на мнозинството да продължи да управлява. 

- Какъв е шансът след 6 март Мария Габриел да е премиер с нов кабинет или са все по-вероятни избори 2 в 1 през юни?

 - Все още оценявам вероятността да се случи ротацията поне на 70 процента. Може би с известно забавяне, както вече се заявява от различни страни заради ангажираност на част от участниците с конгреса на ЕНП в Букурещ.

До момента от нещата, които наблюдаваме, няма нещо, което сериозно да наклонява везните в другата посока. Договарянето на смяна на министри и постове в регулаторите е въпрос на начина, по който ще проведат преговорите.

Възможно е това да стане едновременно, може да се случат и едно след друго, е въпрос на това как ще организират разговора помежду си. При всички положения смятам, че все пак двете договорки вървят паралелно, дори публично да са презентирани в последователност. 

- Възможно ли е да видим акад. Денков като външен министър?

- Може да видим много неща, но въпросът е да си дадем сметка кое е по-логичното от политическа гледна точка. В тази връзка трябва да имаме предвид дадената още отпреди време заявка, че промени в министерствата ще се правят след оценка на работата на министрите. Такава оценка до момента от страна на г-жа Габриел и г-н Денков все още не сме чули.

Но ако има общо мнение по работата на министрите ​- и на политическите лидери, а и на обществото като цяло, то е, че като външен министър г-жа Габриел наистина се справя много добре. Същевременно външнополитическата позиция на страната, която е основен ангажимент на външния министър, е тема, по която и ГЕРБ, и ПП-ДБ, и ДПС нямат противоречия до момента.

От тази гледна точка ГЕРБ имат пълното основание да настояват този пост да остане за тях. Дали ще продължи да го заема г-жа Габриел или друг техен представител, няма значение.

Не е невъзможно да договорят и нещо различно - друг компромис в името на друга цел, което до момента не сме чули.

Да, постът на външния министър е важен, както и начинът, по който България изглежда пред своите партньори. Наистина не можем да имаме няколко външни политики, няколко говорители на външнополитическата ни позиция. Но не мисля, че този пост е разковничето за отношенията между партньорите.

Да, той е едно от шарените пера по шапката, но не е разковничето на решението дали това управление ще продължи да съществува, или не. Такова сериозно, важно, смислено разковниче за момента не се наблюдава.  

Затова остава впечатлението, че сериозният проблем е различен и той е в кадровите решения за ключови постове. Дори не точно в кадровите решения, а в това доколко и по какъв начин всеки от участниците в това мнозинство ще добие влияние в тези важни, ключови институции и служби.

- Колко рисково е да отидем на избори 2 в 1 през юни?

- За момента по-скоро смятам, че подобна възможност е по-малка. Ако все пак това се случи, има риск за политическата ситуация в страната. Трудно постигнатата политическа стабилност отново ще бъде поставена на карта и второ, това ще позволи на вътрешни политически играчи с различна геополитическа ориентация да придобият самочувствие за по-високи претенции. Което, разбира се, ще постави под съмнение и цялостната геополитическа ориентация на България.

- Кой от играчите ще спечели и кой ще загуби при вариант предсрочни парламентарни избори? 

- Смятам, че всяка от партиите, които участват в това мнозинство ​- и ПП-ДБ, и ГЕРБ, и ДПС, ще претърпи електорални щети.

Що се отнася до ДПС, те в момента са в обичайната си най-комфортна роля да са този незаобиколим фактор, без който управлението не може да се случи. Като в същото време са освободени от отговорността за това управление.

Смятам, че по-изгоден вариант за тях от сегашния е това да станат първа политическа сила и да управляват, което не може да се случи, предвид нагласите на хората в момента.

Те демонстрират доста добро разбирателство -и с ГЕРБ, и с ПП-ДБ, които вече се държат достатъчно уважително и към ДПС като партия, а и към г-н Пеевски. Така че практически ДПС, от всички участници в това мнозинство, е в най-комфортната роля, която едва ли биха искали да нарушат.  

Истината е, че включително и опозиционните партии, представени в парламента, няма да бъдат поставени в по-добра стартова позиция за едни такива избори. По простата причина, че това мнозинство успя да постигне нещо уникално - да се превърне в най-острата опозиция на самото себе си. В този смисъл печеливши еднозначно към момента много трудно може да бъдат  определени.

Има наблюдатели, които възприемат като потенциални печеливши в такава ситуация партии като "Възраждане", евентуален проект около държавния  глава. Този виртуален проект обаче още не се е случил, за да можем да оценим доколко би имал шанс.

А "Възраждане" също търпи в момента вътрешни сътресения, които едва ли биха поставили партията в много добра кондиция за едни скорошни избори. Така че такива избори по-скоро ще донесат не по-малко заплетена ситуация от гледна точка на резултата и на търсенето на решения за управление след тях. 

- Няма ли предсрочни избори да са шанс за нови играчи?

- Наблюденията на общественото мнение и нагласите на хората до момента не ни дават основание да кажем, че при участие на нови играчи можем да очакваме силен електорален подем.

- Излиза, че вариантът с ротация в кабинета е най-добър за политическата стабилност у нас?

- Към момента наистина от всички възможни варианти за развитие в краткосрочен план най-доброто е да се запази относителна стабилност и продължаване на редовно управление на страната.

Но се показаха слабости на управлението, които партньорите в мнозинството биха могли да изчистят - например предприемане на ходове без съгласуване с другите.

Има проблеми в начина, по който функционира това управление, и за тях има решение - подписването на ясно коалиционно споразумение. Докато такъв документ не бъде подписан, винаги ще сме свидетели на управление, което като че ли всеки момент може да падне. Нека не забравяме, че това мнозинство беше сформирано с амбиция за къс хоризонт.

А преди ден виждаме от страна на ПП-ДБ предложение за 4-годишен мандат. Очевидно самите участници в управлението смятат, че вече могат да си позволят да имат малко по-дългосрочен поглед. Дали това ще се случи, предстои да видим.

Коя е тя?

Геновева Петрова е управител и част от екипа на агенция "Алфа Рисърч" от нейното създаване. Ръководи и координира работата на изследователския екип. Отговаря за международните проекти в областта на маркетинговите проучвания. Магистър по политически науки от СУ “Св. Климент Охридски”, с множество публикации по въпросите на местното самоуправление, европейската интеграция и политическите нагласи.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук