„Българският премиер Бойко Борисов в интервю за българската телевизия Nova TV на 12 август 2016 г. заяви, че България води преговори с Русия по извършване на ремонт на изтребители „МиГ” [има се пред вид МиГ-29] от въоръжените сили на България в неотдавна национализирания от правителството авиоремонтен завод „Авионамс” в Пловдив”, пише руското онлайн-издание bmpd.
„Вчера беше получено писмо от руския държавен консорциум [АО "Рособоронэкспорт"], който след нашия разговор с Владимир Путин съобщава, че те канят ръководството на „Авионамс” на преговори относно възможностите за възобновяване на нашия лиценз за ремонт на „миговете”, „сухой” и други летателни апарати”, казал Б. Борисов в интервюто за Nova TV.

Б.Борисов пояснил, че авиоремонтният завод „Авионамс” е приватизиран през 2012 г. и се лишил от лиценз за ремонт на летателни апарати. Правителството изкупило завода обратно през август 2016 г. за около 28,9 млн лева (15 млн евро).

КОМЕНТАР:

АО „Авионамс” (Пловдив, Граф Игнатиево) е челно българско авиационно предприятие, което към началото на 1990-те години извършваше сертифициран ремонт на самолети МиГ-21, МиГ-23, МиГ-29, Су-22, Су-25 и L-39 и вертолети Ми-8/17 и Ми-24.

В постсоциалистическия период предприятието стана катастрофално губещо и през 2008 г. българското правителство продаде 65% от акциите на завода, а през 2012 г. и останалите 35% на компанията „ТЕРЕМ – Георги Бенковски”, контролирано от олигарха и собственик на Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев. След това акциите са депозирани в офшорния фонд „Хедж инвестмънт България", регистриран на Британските Вирджински острови.

Преминаването на „Авионамс” в частни ръце не оправи радикално положението, при това ситуацията се усложни, защото след приватизацията заводът се лиши от лицензии от страна на РСК „МиГ" за ремонт на самолети от семейството „МиГ” и на първо място на изтребителите МиГ-29, които ще се намират на въоръжение във ВВС на България още продължително време. Така с „Авионамс” замина голяма част от потенциалната държавна поръчка, а поръчките за ремонт на L-39 и вертолети бяха малобройни и не печеливши.

През 2015 г. банката КТБ банкрутира, а през 2016 г. нейните активи са разпродадени с цел покриване на задълженията. Така държавата придоби 99,97% от заложените в сметката за обезпечаване кредитите акции на завода от „Хедж инвестмънт България”. Финансирането на изкупуването е осъществено за сметка на кредит, предоставен на държавата от Българската банка за развитие (ББР).

Превод и коментар: БЛИЦ