"Блясък, секс и бързи пари" - под това заглавие германският вестник "Берлинер Цайтунг" помества обширна статия, анализираща феномена "чалга". Според автора на статията чалгата е отражение на стойностната система на българското общество след промените, съобщава Дойче Веле.
Развитието на чалгата в България отразява развитието на самото общество, коментира авторът на статията. България членува от почти две години в ЕС. Страната обаче все още не може да се справи с корупцията. Злоупотребата с финансови средства се смята на много места за незначително провинение. Чалгата, подобно на американския рап, отразява именно съвсем неприкрито стойностната система в страната, четем по-нататък в публикацията. Пример за тези нрави е софийският нощен клуб "Син сити". В него се влиза след проверка с метални детектори и обстоен обиск, посочва авторът. Клубът е

оазис на греха

в който се реализира всяко банално клише за Балканите - на всяка маса има бутилка уиски, лазерните ефекти се отразяват в перхидролно русите коси на полу-голите танцьорки. Чалгата кънти. "Син сити" е центърът на чалгата - музикалния стил, в който намират отражение атрибутите на пост-социалистическото мофиотско общество. Текстовете се въртят около славата, секса и парите. 

Интелектуалците в България презират чалгата. Като професор Добрин Атанасов, който преподава история на изкуството в Софийския университет. Според него чалгата не е част от музикалната, а от порно-индустрията. Чалгата не е отражение на политическа култура, а по-скоро на свободния хедонизъм и материализма, цитира Добрин Атанасов германското издание.

Според музикалната етноложка Ейнджи ла Родел, която от осем години живее в България и наблюдава музикалната сцена, много българи са травматизирани от чалгата. Особено интелектуалците и фолклорните изпълнители, смята американката. За тези хора чалгата е нещо като акустичното превъплъщение на разрухата на обществото, казва етноложката.

По време на комунистическия режим се инвестира в развитието на културата, литературата и фолклора. Музикантите получават първокласно обучение и постоянен ангажимент. Числят се към елита на страната. След демократичните промени започва турбо-капитализма, а с него и западането на държавните оркестри. По това време възниква чалгата. Евтино произведена музика, която прославя насилието, богатството и секса. С нея обаче се печелят много пари. И така

стойностната система се обръща с главата надолу

коментира авторът на статията. От няколко години чалгата обаче променя характера си. Според музикалната етноложка Родел, промяната се дължи на западащото влияние на мафията. "В България се появи слоят на новобогаташите, които имат по-добър вкус от този на мафиотите в миналото." Според Родел чалгата се превръща все повече в поп-музика като тази навсякъде по света.

Чалгата е отражение и на етническото разнообразие в България, смята авторът. В този музикален стил се сливат класическият фолклор и звуците на песните на роми, помаци и турци. Чалгата е микс от ориенталски и западни мелодии. В България чалгата се асоциира с лоша музика, но точният превод на думата от турски означава "правя музика", а "чалга джи" е музикантът, отбелязва в заключение германското издание. /БЛИЦ