„Зелени“ клеветят срещу България в Брюксел за Струма
Според тях лот 3.2 от „Струма“ не трябва да минава през пролома, тъй като по този начин се нарушавало екозаконодателството на ЕС . Причината - Брюксел отпуснал финансирането на отсечката при условие, че тя не минава през дефилето, а извън него. Другият одобрен вариант бил 15.5 километров тунел (виж карето). Но тези аргументи не отговарят на истината - ЕК е наясно с проекта. А Постоянният комитет към Бернската конвенция, следящ за спазването на екологичното законодателството в Европа, в края на миналата година за пореден път отказа да отвори така нареченото досие за магистралата, въпреки настояванията на „зелените“.
Сред авторите на писмото е Световният фонд за дивата природа (WWF), за който сайтът Buzzfeednews.com разкри как негови наемници извършват убийства и изнасилвания в Африка и Азия. Подписали искането за санкции са още „Friends of Earth”, “Bird Life International”, Greenpeace CEEWeb.
От българска страна писмото е подкрепено от коалицията „За да остане природа в България“, която е едно с политическа партия „Зелените“. Отделно няколко от членовете на коалицията, също са се подписали – Асоциация на парковете в България, ръководена нелегитимно от Тома Белев, Българско дружество за защита на птиците (БДЗП), За Земята. Това дублиране вероятно е направено, за да бъде заблуден Тимерманс, че много НПО у нас не одобряват лот 3.2 на АМ „Струма“ през Кресненския пролом.
Още по-интересно е, че повечето подписали от тукашни организации членуват в европейските, застанали зад клеветата – тоест до зам.-шефа на ЕК са се обърнали съвсем малко НПО и техните филиали у нас.
Източници от Брюксел коментираха, че писмото на „еколозите“ по никакъв начин няма да бъде взето предвид от ЕК.
Според експерти напълно несъстоятелни са твърденията на „зелените“, че при реализацията на избрания „източен вариант“ на аутобана. България ще връща европейското финансиране. Точно обратното – този сценарий би се реализирал при евентуална наказателна процедура, за която настояват „еколозите“ - тогава строителството няма да бъде завършено в срок и на държавата ни ще се наложи да върне на ЕК над 1 милиард лева.
Съдът отхвърли всички жалби
Още от самото начало идеята за автомагистрала през пролома не се харесва на еколозите и те лобират за строителството на 15 километров мегатунел, но идеята е отхвърлена от специалистите.
Доводите на експертите са, че това е най-сеизмичната зона в страната, в която е отчетено най-силното земетресение в историята на България.
Друг много сериозен аргумент тунела е, че скалите в района са с повишена естествена радиоактивност. Най-малко 10 милиона тона ще е изкопаната радиоактивна скална маса, която трябва да бъде депонирана някъде и това среща категоричния отказ на местните хора.
Огромен проблем е и високата цена на съоръжението - над 1 милиард евро, а поддръжката му ще струва около 50 милиона евро годишно. Проблем е и времето за изграждане – между 6 и 8 години.
Всичките тези и още доводи дадоха основание на българската държава да избере по-бързия, евтин, екологичен и не застрашаващ човешкото здраве „източен вариант“. За него е извършена оценка, която бе обжалвана от „еколозите“, но миналата година съдът отхвърли жалбите им. Вече има обявена процедура за изпълнител и трасето трябва да е готово най-късно през 2024 година.
Последвайте ни
0 Коментара: