48% от жалбите при пазаруване онлайн са срещу български сайтове, регистрирани в Румъния. Това съобщи директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов на пресконференция днес за отчет на дейността на Комисията за защита на потребителите през 2016 г.
Става въпрос за български сайтове, които обаче са регистрирани в Румъния. На второ място са жалбите за нередности при пазаруване в сайтове, регистрирани в Германия, следват Италия и Унгария.

От Центъра не посочиха имената на тези сайтове, защото нямат правото да ги съобщят.

70% от жалбите и оплакванията през 2016 г. са свързани с онлайн търговията. След нея се нареждат жалбите за нередности при пътувания със самолет. Най-често те са свързани със забавени или отменени полети, липса на обезщетения, липса на съдействие при настаняване в хотел, неосигуряване на храна и напитки. Жалбите касаят и проблеми с багажа при пътувания със самолет.

Сред оплакалите се има и клиенти, останали недоволни при онлайн пазаруване на дрехи, обувки, аксесоари, продукти за отслабване, козметика и грим.

Когато пазарувате онлайн, проверете кой е собственикът и къде е регистриран сайтът, съветват от ЕПЦ. Ако е на територията на ЕС, ЕПЦ ще може да защити правата на потребителя, но ако например няма такава информация и се окаже, че сайтът е регистриран в Китай, възможностите за помощ на Центъра при нарушени права ще бъдат силно ограничени.

Трудно можем да съдействаме и когато става въпрос за пазаруване през социалните мрежи, посочи Арсенов.

През 2016 г. жалбите в ЕПЦ са се увеличили с близо 30% и броят им надхвърля 1300.

Освен, че разглежда оплаквания на българи срещу чужди търговци, ЕПЦ приема сигнали на граждани и на други държави в ЕС срещу български търговци. За 2016 г. са постъпили около 150 такива, като недоволните клиенти са предимно от Германия, Великобритания и Франция.