Колко ще струва токът за битови нужди след 1 юли 2024 г.? А как ще се фактурира цената, при положение че крайните доставчици ще получават компенсации? Ще се променят ли сроковете за плащане на сметките?

Все въпроси без отговор, въпреки че първият етап към либерализация на пазара на електроенергия за бита започва след по-малко от четири месеца, пише Марица бг.

Хората не разбират процеса и считат, че промените ще объркат семейните бюджети. Енергийните дружества пък бият тревога, че ще имат проблеми с ликвидността. А властта все още няма ясен отговор какво, как и в каква последователност ще се случи на енергийния пазар.

Нещо повече, все още не са готови подзаконовите нормативни актове, които ще регламентират промяната.

Това стана ясно на кръгла маса „Промени в електроенергийния пазар на едро и дребно - възможности и проблеми“, организирана от Института за енергиен мениджмънт в края на миналата седмица.

Обещания на думи

„Българските потребители трябва да знаят, че няма да има рязко повишаване на цената на електрическата енергия - увери председателят на КЕВР доц. Иван Иванов.

- Всякакви спекулации за повишаване на цената с 10, 20 и повече процента обслужват интереси, които не съвпадат с интересите на потребителите“, допълни той.

Но въпреки оптимизма си, че процесът ще мине незабелязано за домакинствата, шефът на регулатора не успя да прогнозира на каква цена ще плащат домакинствата потребената си енергия и какво значи да няма „рязко повишаване на цената“.

В обхвата на действие на КЕВР все пак остава определянето на таксите за мрежови услуги като пренос, разпределение и достъп, които са елемент от сметката за тока. И според симулации на регулатора там не се очаква сериозна промяна.

Революционната промяна е, че от 1 юли цената на тока за бита вече няма да се определя от енергийния регулатор по познатия от години начин. Това ще прави правителството, което ще решава каква да е едногодишната базова цена за домакинствата. Формулата за изчисляването й обаче все още не е готова.

Досега Комисията за енергийно и водно регулиране определяше за регулирания пазар и квоти за доставки от четири мощности: от АЕЦ "Козлодуй", чиито цени са най-ниски; от двете т.нар. американски ТЕЦ - "Ей И Ес Гълъбово" и "Контур Глобал Марица Изток 3", чиито тарифи са фиксирани в дългосрочни договори и в последните две години са около и дори под пазарните на борсата, както и държавната ТЕЦ "Марица изток 2". Именно нейният ток е най-скъп.

Така електроснабдителните дружества - "Електрохолд", ЕВН и "Енерго-Про" вече ще купуват тока за клиентите си от борсата, където тарифите варират. Когато обаче цената на свободния пазар е по-висока от базовата, разликата в сметката за ток до базовата цена ще се покрива от Фонда за сигурност на електроенергийната система (ФСЕС). Ако пък електроенергията на борсата е по-евтина, трите дружества ще внасят разликата под базовата цена във ФСЕС.

Дупката във ФСЕС

ФСЕС обаче не е каца без дъно. Дори в момента е на минус с 1 милиард лева, стана ясно от думите на председателя на енергийната комисия към НС Делян Добрев. Дефицитът се е натрупал заради компенсациите за бизнеса в резултат на високата цена на електроенергията, спада на цената на емисиите на борсата и намалението на цената на електроенергията.

По-късно пред журналисти той уточни, че решението на проблема няма да е лесно, тъй като трябва да се търсят или източници за финансиране, или „да се молим“ за ръст на цената на емисиите. Другият вариант е да се върне таксата „задължение към обществото“, което обаче ще натовари джоба на домакинствата вероятно с 10-20 процента отгоре.  Възможно е „запушването на дупката“ да стане и чрез бюджета.

Сметката за ток

Сметките за ток за домакинствата от лятото ще изглеждат по-различно. В тях ще е отразена стойността на изразходваната енергия, каква част от крайната сума е базисната цена и каква компенсация ще дава на снабдителните дружества ФСЕС или те ще му дават.

Важна подробност е, че  след като правителството определи базисната стойност на електроенергията, в цената за домакинствата има надбавка от 7 процента, която да покрива разходите на енергийните дружества.

Сроковете за плащане на фактурите също не са ясни. В момента, според Общите условия на дружествата, битовите клиенти плащат средно 50 дни след доставката на енергия.

Този модел обаче няма да е работещ, при положение че крайните снабдители, тоест енергийните компании, ще купуват всеки ден енергия от борсата на неизвестна цена. В случай на по-висока от базисната, не е ясно и в какъв срок ще идват компенсациите от ФСЕС.

Има и още един проблем, който е в полето на бизнеса. Има значителна разлика в графика на плащания към Енергийната борса, откъдето занапред ще се купува енергия, и към НЕК, който след 1 юли вече няма да е обществен доставчик. Към БНЕБ ще трябва да се плаща всеки ден, докато към НЕК плащанията са били на десетдневка. Това ще обърка доста оперативните финанси на енергийните дружества.

Енергийни помощи - според големината на жилището

Енергийните помощи остават, но те ще бъдат за много по-голям кръг хора. Още миналата година правителството одобри критериите, по които от следващата зима ще се определят хората, които ще бъдат подпомагани.

Сред тях вече няма да са само домакинствата с ниски доходи, а и хора с намалена трудоспособност или семейства, в които има болни, нуждаещи се от медицински изделия на ток.

Освен това при изчисляването на подпомагането ще се вземат предвид не само доходите в домакинството, но и размерът на жилището, броят на живеещите в него, както и енергийните характеристики на имота.

За средномесечен доход на член на домакинството се вземат разполагаемите средства, намалени с разхода за определеното спрямо енергийните характеристики на жилището типово потребление на енергия.

Разполагаемият средномесечен доход се сравнява с официално обявената линия на бедност и така се определя на статут на домакинство в положение на енергийна бедност.

За определяне на статут на уязвим клиент за снабдяване с електрическа енергия са въведени критерии в зависимост от възраст, здравословно състояние, разполагаем средномесечен доход, намален с разходите за енергия, нужда от помощни средства за независим живот и/или медицински изделия за поддържане на живота, чието функциониране зависи от източник на електрическа енергия, получаване на месечни социални помощи.

При определяне на разполагаемия доход на правоимащите лица се вземат предвид както необлагаемите, така и облагаемите доходи, но няма да влизат стипендиите на ученици и студенти, членове на семейството.

Освен на досегашните социално слаби домакинства, енергийни помощи ще се дават и на самотни възрастни над 65 години или живеещи с друг човек над тази възрасти, чийто доход след приспадане на разхода за енергия остава със средства под линията на бедност. За тази година тя е 526 лв. месечно. Влизат и хора с 50 на сто и по-висока инвалидност, чиито доходи без разходите за енергия също са под линията бедност.

Въвежда се изискване за типова площ на домакинство според броя на лицата в него, като за един човек ще е 40 кв. м, за двама - 50 кв. м, за трима - 60 кв. м, за четирима - 70 кв. м, за петима - 80 кв. м, и за шестима - 90 кв. м. Ако в домакинството има възрастни лица над 65 г., хора с увреждания с вид и степен на увреждане над 50%, както и деца до 18 г., се прилага коефициент за уязвимост от 1.3, за останалите случаи коефициентът е единица.

Хората, които в момента получават енергийни помощи, автоматично ще бъдат подадени към системата от Агенцията за социално подпомагане, но ще се актуализират техните данни според формулата за определяне на енергийната бедност.

Всяка година до 30 октомври ще се определят енергийно бедните и уязвимите клиенти въз основа и на данни от националната статистика за средномесечните доходи за предходната година, както и от Здравната каса - за ползващите специални медицински изделия.

Лицата, получаващи подкрепа, ще бъдат вписани в електронен регистър, който ще се обновява ежегодно според актуалните доходи на домакинството или промяна на негови членове.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук