Няма скоро да се лишим от дизеловите автомобили. Тепърва се наблюдава ръст в продажбите на дизеловите автомобили у нас в последните няколко години. Следваме пазара на Европа с 10-15 години закъснение. Това каза експертът Боян Рашев в ефира на Нова телевизия. 

Една малка част, около 8-10% от дизеловите автомобили, силно замърсяват въздуха. Те трябва да са първата стъпка. Нещата ще се случат и при нас. Въпросът е да започнем от най-големия проблем, именно тези 8-10% дизелови автомобили. Необходим е малко повече контрол при техническите прегледи. Реално, ако ние почнем от тази мярка, това ще е една добра първа стъпка. Но тя няма да е достатъчна. Трябва да знаем, че освен азотните съединения, проблем са и фините прахови частици. В България нямаме химически анализ на замърсяването на градовете. Ние не знаем колко точно допринасят дизеловите автомобили към замърсяването. Изправени сме пред една ситуация да следваме сляпо европейските политики при една друга икономическа реалност при нас, каза на свой ред екологът Георги Стефанов. 

В Германия решиха да дават добри пари на собствениците на стари дизели, за да си купят нови коли Край на трошките!

Най-важното нещо, което трябва да направим, е да премахнем пушещите коли. Те не трябва да се движат. КАТ трябва да има право да ги спира от движение. Огромна част от замърсяването на София е от колите. В другите градове е от битовото отопление, каза на свой ред Рашев. 

Министър Нено Димов обясни новите ограниченията върху вноса на коли втора ръка заради екоизисквания на Брюксел  

Що се отнася до мерките да не се допускат старите дизели в центровете на градовете той каза, че най-важната мярка са техническите прегледи, които да спират силно пушещите автомобили. Няма логика ограниченията да се базират на евростандартите, на базата колко са стари. Няма логика - автомобилът е стар, следователно е мръсен. Автомобилът може да е на метан, каза още той. 

Новите екозабрани за автомобилите на ЕК и ефектът им върху българския пазар на коли бяха коментирани и от собственик на автомобилна къща в Дупница. Това не може да се отрази по никакъв начин. Ние сме като модата, съобразяваме се с тенденциите. Като цяло, пазарът в момента изисква малко повече бензинови автомобили и ние се съобразяваме. Като цяло голямата част са дизелови двигатели, но повечето са с малки дизелови двигатели, които замърсяват по-малко и са с по-добри евроизисквания. Тенденцията отива към по-малките автомобили, по-новите автомобили. Старите дизели вече отдавна отиват назад. Купувачите от Сърбия и Македония идват с точни изисквания за екологичност, но българинът идва с изисквания, като цена и пробег. Средната кола на нашия пазар е на около 15 години, каза на свой ред собственикът на автомобила къща в Дупница Илиян Дойчев. 

Заради забраните все пак хората започват да се запиват какво е евро 4 и евро 4. Не се очаква цената на дизеловите автомобили в България да падне, каза още той. 

Експертите в студиото на Нова телевизия бяха единодушни, че е необходимо да се направят финансови стимули за по-екологични автомобили - от финансови субсидии при закупуване на колата, до данъчни облекчения. Защо не се направи облекчение за колите на газ и на метан? Данъчната тежест трябва да премине върху по-замърсяващите двигатели, бяха категорични още те. 

На въпроса, дали има опасност европейските дизели да дойдат у нас, те бяха на следното мнение: Нека да пристигнат дизелите от Европа. Ако ние може да заменим колите евро 0 с евро 4 и евро 5, в случай че те са изправни, то те са добре дошли. 

Те още посочиха, че е изключително необходимо държавата да прави всеки ден химически анализ на замърсяването, за да се знае от дизел ли е, от дрехи ли е.