Цената на бензина ще стане между 3,50 лв. и 4 лв. за литър от началото на 2023 г. Това ще стане, ако страната ни не договори преходен период за влизане в сила на новите изисквания, които подготвя Европейската комисия. За това алармира председателят на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев, пише Труд.

Горивата ще поскъпнат заради промени в няколко направления, разработвани от Европейската комисия, които са част от мерките “Готови за цел 55”. Сред тях са по-високи акцизи за горивата, включване на транспорта в схемата за търговия с вредни емисии и нови изисквания за вложения на петролните компании в енергийна ефективност. ЕК разработва пет различни документа, които ще направят традиционните фосилни горива безобразно скъпи, заяви Живодар Терзиев.

Европейската комисия е разработила проект на нова директива за облагане на горивата, която се предвижда да влезе в сила от началото на 2023 г. Тя предвижда акцизът за бензина и дизела да не се плаща за 1000 литра, както е в момента, а на база енергийно съдържание, т. е. на гигаджаул (GJ).

Ако предложената ставка на акциза за 1 гигаджаул бензин се обърне в литри, това означава акцизът да нарасне от сегашните 710 лв. на 759 лв. за 1000 л. от 1 януари 2023 г. При дизела увеличението ще бъде от 646 лв. на 801 лв. за 1000 лв. Най-голямо ще бъде увеличението на акциза за метана - от 5 ст. на 76 ст. за кг.

За да няма шоково поскъпване на горивата правителството на България трябва да договори преходен период за достигане на новите минимални нива на акцизите, призоваха от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
 


Друга съществена промяна, подготвяна от ЕК, е включването на транспорта в схемата за търговия с вредни емисии. Все още не е ясно как точно ще стане това. В началото на тази година цената на емисиите беше 30 евро на тон, а сега вече е 60 евро на тон. Ако транспортът бъде включен в схемата за търговия с емисии, не се знае докъде ще стигне цената им.

Но при цена на емисиите от 50-52 евро за тон, това означава повишаване на цената на горивата с 55-65 ст. за литър. Като добавим и ДДС само от промените в такси и налози горивата ще поскъпнат с 1,30-1,40 лв. за л, каза Терзиев. Затова от БПГА настояват правителството на България да защити националния ни интерес и да се обяви срещу включването на транспорта в схемата за търговия с вредни емисии.

Наред с всичко това от ЕК искат да се затворят въглищните електроцентрали и да не се развива ядрената енергетика. Предлаганите промени от ЕК са с цел да бъде ограничено използването на традиционните фосилни горива.

Но България има две рафинерии, над 20 склада за съхранение на горива. Инвестирани са няколко милиарда и всичко това може да бъде зачеркнато заради предложенията на ЕК, което е опасно, заяви Живодар Терзиев.

Добри Митрев, председател на БСК, призова правителството да каже на хората и бизнеса какви мерки ще влязат в сила и кога, за да преминем през тази трансформация към по-зелена икономика, както и колко работни места ще загубим. Всички искаме децата ни да живеят по-добре, но въпросът е каква е социалната цена, която ще платим, заяви той.

Ако изпълним всички изисквания на ЕК цените на горивата ще са твърде високи и може да доведат до социално напрежение, заяви Живодар Терзиев.

Необходимите инвестиции са огромни

Зарядна станция за коли на ток на всеки 60 км

Само държавата може да го направи

Зарядни станции за коли на ток да има на всеки 60 км предлага ЕК. Но инвестициите са огромни и не е ясно кой трябва да даде парите.

Зарядни станции за електрически коли и камиони да има на всеки 60 км от транс европейските коридори, предлага Европейската комисия. Идеята е до 31 декември 2025 г. всяка зарядна станция за коли да е с минимална мощност от 300 kW и да включва поне една зарядна колонка. А до 31 декември 2030 г., всяка зарядна станция да е с минимална мощност от 600 kW и да включва поне две зарядни колонки.

За зареждане на електрически камиони ЕК предлага до 31 декември 2025 г. всяка зарядна станция да е с минимална мощност от 1400 kW, а до 31 декември 2030 г. с мощност от поне 3500 kW. Подобни изисквания се въвеждат и за свързваща пътна мрежа с тази на европейските коридори, само че зарядните станции да са на разстояние от 100 км.

В момента край магистралите няма инфраструктура за такива зарядни станции. Осигурената максимална мощност на крайпътните търговски обекти рядко надхвърля 100 квч.

Въвежда се и изискване за зарядни станции с водород на разстояние от 150 км. по европейските коридори и свързващи пътища с минимален капацитет от два тона на ден и оборудвани с диспенсър, осигуряващ налягане от 700 бара. Изграждането на тези водородни станции е в сферата на фантазиите, сроковете за това трябва да бъдат увеличени, смятат от БПГА.
 


Всичко това изисква огромни инвестиции и е почти невъзможно да бъде изпълнено, посочиха от БПГА. Като според тях основна роля в изграждането на инфраструктурата трябва да има държавата. А в Плана за възстановяване трябва да бъдат предвидени средства за изграждане на тази инфраструктура.

В момента всички търговци на горива съхраняват количества, които са достатъчни за 90 дни. Това означава, че при каквито и да е пазарни или природни катаклизми в страната има горива за поне 90 дни. А какво ще стане, ако всичко мине на ток и стане някакъв проблем, питат от БПГА.

Поскъпване до Коледа

Цените нарастват с 5-7 ст.

Запасите са изчерпани


Цените на горивата в България скоро ще нараснат с 5-7 ст. заради поскъпването на петрола на международните пазари през последните седмици, коментира председателят на БПГА Живодар Терзиев. Българските търговци са имали определени количества горива на по-ниски цени, които вече са изчерпани и сега цените ще тръгнат нагоре. Според Терзиев поне до края на годината цените на бензина и дизела ще вървят нагоре, защото пред зимата потреблението нараства.
 

Според Живодар Терзиев, ако не се отчитат акцизите в цената на горивата, използването на коли на ток не е по-евтино от съвременните хибридни дизелови и бензинови автомобили.

Трябват пари за енергийна ефективност

Вкарват нова такса в стойността на всеки литър


Да бъде създаден фонд за енергийна ефективност, предлагат от БПГА.

Нови изисквания към петролните компании за инвестиции в енергийна ефективност предлага ЕК. В момента компаниите от бранша изпълняват изискванията на ЕК като инвестират в пестене на енергия при използване на традиционните фосилни горива. От ЕК обаче предлагат тези инвестиции да не се зачитат.

Но компаниите за производство и търговия с горива не са строителни фирми, за да инвестират в смяна на дограма, поставяне на изолации и термопомпи. Затова от БПГА предлагат в цената на всеки литър да бъде включена допълнителна такса, която да влиза във Фонд за енергийна ефективност. А фондът да инвестира парите в енергийна ефективност.