След тока, поскъпването на горивата е втората причина за доминото с цените на всички стоки и услуги. В момента дизелът и бензинът бележат 3-годишен връх в продажбите на дребно. Те обаче все още не са достигнали европейските, което кара анализаторите да предричат ново поскъпване. Според експертите цените ще се успокоят, след като достигнат нива от 3 лева за литър, пише Марица.  

Причините за поскъпването са комплексни. От една страна, е дългосрочната политика на ЕС за нови екологични данъци, които целят намаляване на вредните емисии.

Този процес е регламентиран в новите правила за горивата, наложени от Зелената сделка. В краткосрочен план причини за поскъпването са проблемите при добива и доставка на горива, които ни донесе пандемията. Едва трети фактор е цената на петрола на международните борси и напрежението на азиатските пазари, свързано със събитията в Афганистан. 

"В момента няма недостиг на горива на световните борси, но много страни планират да намалят своя добив през следващите години. ЕС, от своя страна пък, вече обмисля да вдигне и акциза на горивата във всички страни членки, което създава сериозни колебания и несигурност на пазара на суровия петрол" - казва експертът в търговията с горива Николай Антонов. 

По думите му, поскъпването за потребителите само за последните 12 месеца е около 25% при двете най-масови горива. "Спиралата с цените тепърва ще продължи своя ход", категоричен е Антонов. Според експерта не толкова ковид и рестрикциите покрай вируса са причина за постоянно растящите цени, колкото административните тежести, с които конвенционалните горива предстоят да бъдат натоварени. 

"Като пример може да вземем намерението на ЕС от следващата година, или най-късно през 2023-та, на територията на целия Съюз дизелът да започне да се смесва и с нов биокомпонент. Разликата в цената за търговците и производителите на горива между него и текущия, който ползваме в момента, е близо 250%. Сами разбирате, че това не е механизъм, който пазарът може да контролира", прогнозира Николай Антонов. 

Търговците на горива очакват, че курсът на суровия петрол ще се задържи на сегашните нива, а колебанията при нормална есен и зима ще са в рамките на 5-6%. Това обаче зависи до голяма степен от глобалната ситуация с коронавируса. 

"До края на годината едва ли ще имаме сериозно поскъпване на горивата. От друга страна обаче, няма да видим и сериозни колебания на цената в посока надолу", категоричен е Антонов.

Според него единственият обективен фактор, който може да доведе до по-висока сметка на колонката за потребителите, е ако цената за барел суров петрол мине 80 долара. Подобен скок на глобалните пазари обаче не следва да доведе до увеличение в цените на дребно у нас с повече от 3 до 5 стотинки на литър.

"Спокойно може да кажем обаче едно - повече няма да зареждаме колите си на цени под 2,10 лева за литър, било то бензин или дизел" прогнозира търговецът на горивата.

Антонов смята, че що се отнася до дългосрочните прогнози, все още е рано да се говори, най-малкото защото все още няма категорични решения на ЕС, но ако всички нови административни мерки и тежести върху горивата бъдат приети, е напълно възможно до края на 2022 година да свикнем да зареждаме бензин за 3 лева и дизел по 3,5 лева за литър.