Най-голяма част от българския износ и в момента отива в страните от ЕС, така че членството на България в общия пазар логично предполага, че това е и основният търговски партньор.

Същото се случва и в целия останал регион на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), така че ЕС остава водещ пазар. Това коментира икономистът Лъчезар Богданов в интервю за "24 часа".

По думите му могат да се разграничат пазарите на няколко групи в Европа.

"От една страна, това са най-големите индустриални икономики - Франция, Германия и Италия, в които обаче през последните няколко години вносът на потребителски стоки, както и на стоки за междинно потребление, по-скоро стагнира, не е бързо растящ. Но те са важни, защото са големи и богати.

И именно тяхната индустрия постепенно релокира или изнася определени процеси и производства в други страни от Европа, най-вече от ЦИЕ. Тези страни са и основният конкурент на България, най-вече - Чехия, Полша, Унгария", каза още той.

Според експерта, по отношение на стоките с обслужваща функция, имаме много бърз ръст на продажбите на различни пластмасови изделия, които служат за опаковане, транспортиране и обслужване на други изделия.

"Неслучайно в България започнаха бързо да се произвеждат дезинфектанти, защото тук има гъвкава индустрия, която започна бързо да прави пулверизатори, шишенца.

По подобен начин това се отнася и за изделия от картон и хартия. Другите бързо растящи производства са на специализирани уреди и инструменти - медицински, но и помощни, които се поставят в други машини. Различни специфични електрически апарати по поръчка.

Те са малки пера в експорта, но растат бързо. Същото може да се каже за хидравлични, пневматични помпи, различни части и компоненти за повдигащи машини и кранове, центрофуги, филтриращи машини за лаборатории. В електрониката - трансформатори, водонагреватели", каза Богданов.

По думите му в хранително-вкусовата промишленост в последните години имаме голям ръст на шоколадови и какаови изделия.
"Освен големите фирми има много средни български компании, които работят много добре. Имаме и тестени изделия. Тази сфера не изглежда много хайтек, но особено на регионалния пазар е голяма възможност. Това не е онази индустрия отпреди 30 г., която няма почти никаква технология", заяви той.

Освен това имаме метални конструкции, които се правят по задание, казва Богданов.

"Скелета за строителство, които се изготвят конкретно за строеж на определена сграда, също и трибуни за спортни състезания, стълби, там също имаме много голям ръст в последните 5 г.", каза експертът.

По думите му мебелите са динамично развиващ се бранш, като има и голям ръст на осветителни тела, не само мебели от дърво, което разширява възможността да се прави цялостно обзавеждане. 

"Все повече браншът може комплексно да дава решения, все повече български фирми вземат договори в европейски страни за цялостно обзавеждане.

Това са основно с вериги хотели, офиси, което означава, че българският бизнес вече достига до крайния клиент. Ние изместваме отчасти италианския мебелен бизнес най-вече на регионалните пазари. Безспорно е, че изместваме и турските доставки", каза Богданов.
С какви темпове ще се възстанови икономиката?

Според експерта има още неизвестни факти около вируса. "Първо, не знаем достатъчно за този вирус, има риск на есен и зимата да удари с нова сила. Ако във всяко предприятие 5-10% се разболяват и не могат да работят, ще имаме лоши ефекти за икономиката.

Другото е, че не знаем колко бързо ще се адаптира икономиката към някои новости. Ако например международните бизнес пътувания продължат да са на ниски нива, ще има много голям ефект върху европейската икономика. Краткосрочно в България изглежда, че засега се отърваваме с лека уплаха на фона на катастрофичните очаквания", каза той.

Пред дигитализацията стоят огромни възможности

Богданов смята, че потребителските навици също ще се изменят.

"Ако хората работят повече от вкъщи, ще обърнат внимание на обзавеждането. Ако всеки реши, че му трябва офисно пространство, ще иска да се вземе удобен стол. Но това означава и по-малко пътуване с метро и автомобил. Ако се преоткрие пътуването с кемпер и палатка до близкото езеро, ще започнат да се търсят повече спортни стоки, раници.

Работата от вкъщи означава и повече видеоконференции. Повече хора ще използват банкови и административни услуги, което значи, че ще има повече нужда от служители, работещи като съпорт.

Страната ни се развива добре и по отношение на спортните стоки. Електрическите велосипеди са най-новото нещо, но отпреди това произвеждаме обикновени. В Чепеларе е най-големият завод за ски в Европа, но покрай това може да се развива клъстер с всякакви допълнителни оборудвания Знаем за стените за катерене, отделно имаме уреди за фитнес, мисля, че и билярдни маси", каза той.