КЗП убеди мобилните оператори да направят важни корекции
Коригираните клаузи ще се прилагат за всички действащи договори, а операторите доброволно направиха корекциите в проблемните текстове
КЗП приключи важна фаза в борбата срещу неравноправните клаузи. Днешното решение е не само победа за институцията, но и за всички потребители, които ежедневно стават жертва на неравноправни договорни условия.
Доставчиците на електронни съобщения и услуги необосновано изискваха от потребителите повече от една неустойка за предсрочното прекратяване на договорите.
Досега бе надвишен максималният праг на неустойката за предсрочно прекратяване в размер на три стандартни месечни такси.
Комисията разгледа предложените доброволно от операторите редакции на неравноправните неустоечни клаузи.
Новите текстове са съобразени с отправените от КЗП препоръки.
През последните месеци, КЗП положи значителни усилия, за да защитава правата на потребителите. Тя идентифицира и публично осъди неустоечните клаузи в договорите на основни доставчици.
Поради своята непрозрачност и двусмислие, тези клаузи нарушаваха Закона за защита на потребителите, налагайки необосновано високи санкции на абонатите в случай на предсрочно прекратяване на договори.
След ясни и конкретни препоръки от страна на КЗП, включително срещи и диалог с представителите на компаниите.
Операторите се съгласиха доброволно да внесат корекции в проблемните текстове.
Коригираните клаузи премахват задължението на абонатите да възстановяват под формата на неустойки предоставените от страна на операторите "отстъпки“ от цените на месечни абонаменти и от цените на закупени в брой или на лизинг крайни устройства.
Правото на операторите да претендират възстановяването на отстъпки е прецизирано да се отнася само за част от реално предоставените отстъпки, а не за предстоящи или бъдещи отстъпки, включително за отстъпки за бъдещ период, каквато възможност предвиждаха старите текстове.
Ще бъдат въведени ясни лимити по неустойките за предсрочно прекратяване – до три стандартни месечни такси, което предотвратява злоупотребите. Новите текстове ще предоставят на потребителите по-добра информираност за задълженията и ще премахнат неяснотите, които водеха до едностранни тълкувания.
Коригираните клаузи ще се прилагат за всички действащи договори, считано от датата на влизане в сила на промените при спазване на сроковете съгласно Закона за електронните съобщения.
За съжаление, тези промени няма да касаят договорите, които вече са били прекратени или прекратяването е извършено в период, преди влизането в сила на промените.
Именно с цел осигуряване защитата на правата и на тази част от потребителите, КЗП напомня, че е издала заповеди за забрана на прилаганите нелоялни търговски практики, с които е забранила на операторите да изискват от потребителите заплащане на повече от една неустойка или да изискват заплащане на неустойки в по-висок размер от уговорения максимален праг на неустойката при предсрочното прекратяване на договорите по вина или инициатива на потребителите.
Целта на заповедите е да осигурят защитата на потребителите от тези нелоялни търговски практики, както преди сключване и по време на изпълнение на договора.
След прекратяването на правоотношенията между потребителя и оператора. Ако заповедите бъдат потвърдени като правилни и законосъобразни от компетентния български съд, потребителите ще могат да се възползват от правата си по чл.68 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/.
Съгласно посочената законова разпоредба “Потребителят има право на намаляване на цената или да развали договора с търговеца, сключен в резултат на използваната нелоялна търговска практика.
Той ще претендира обезщетение за претърпени вреди по общия ред, когато по заповед за забрана на прилагането на нелоялна търговска практика.
Oт председателя на Комисията за защита на потребителите, има влязло в сила решение на Върховния административен съд, което я потвърждава, заповед, която не е обжалвана в законовия срок или жалбата срещу нея е оттеглена.
Комисията за защита на потребителите ясно демонстрира, че е активен защитник на правата на гражданите и няма да толерира несправедливости от страна на операторите.
КЗП призовава потребителите да бъдат бдителни и да докладват за всички съмнителни клаузи в бъдеще. Ние ще продължим да следим за злоупотреби и да защитаваме вашите интереси.
Последвайте ни