Цените на маслото се покачват в цяла Европа, от Великобритания до Русия, но в Чехия положението придобива политически привкус. С наближаването на празничния сезон чешките домакинства са изправени пред трудно за преглъщане предпразнично предизвикателство:

при 40% увеличение на годишна база цената на 250-грамов пакет краве масло достигна над 70 крони (5,40 лева.) в някои магазини, отбелязват местните медии. Последните данни на чешката статистическа служба показват, че килограм масло струва

275 чешки крони през октомври, което е увеличение от 11% спрямо месец по-рано.

Полският телевизионен канал Те Ве Пе отбелязва, че поради скока на цените на маслото някои чехи са започнали да купуват краве масло в граничните области на съседна Полша.

А други са решили да вземат нещата в свои ръце, като правят домашно масло – купуват сметана с изтичащ срок на годност с намаление, а след това използват миксери за отделяне на мазнината от суроватката.

„Благодарение на лудата цена ние започнахме сами да си правим маслото. Какво следва? И брашното ли да си мелим?“, отбелязва чешки гражданин, цитиран от канала.

Ръстът на цените на маслото предизвика силна полемика в чешкото общество.

Така министърът на земеделието Марек Виборни изрази опасения относно възможно манипулиране на цените, отбелязва Радио „Прага“.

Министърът заяви, че множество фактори водят до скока на цените, включително по-високите разходи за доставка на мляко, дефицита на млечна мазнина и нарастващите разходи за труд и енергия, усложнени от енергоемкия характер на производството на млечни продукти.

Мандрите са виновни

Въпреки това министърът на земеделието обвини най-вече мандрите и търговците на дребно в манипулиране на цените преди коледния сезон. А самите производителите обясняват високата цена на маслото с големите надценки на веригите супермаркети.

В лицето на наболелия проблем чешките политици решиха да се справят със ситуацията по най-ефективния начин – като се карат в социалните медии, отбелязва „Политико“.

Така премиерът Петър Фиала беше принуден да коментира неприятната ситуация и да обещае да „използва всички налични мерки“ за излизане от „маслената криза“.

За да не дразни много бизнесмените, той обеща, че държавата няма да се намесва в ценовата политика и ще се ограничи да следи за спазването на нормите на свободния пазар, отбеляза чешкият вестник „Блеск“.

Същевременно той обвини за високите цени на маслото пазарната структура. Според него малък брой фирми контролират цените – включително „Агроферт“, която е свързана с лидера на основното опозиционно.

Движение на недоволните граждани и негов предшественик на премиерския пост Андрей Бабиш.

„Пазарът трябва да го реши, но за съжаление пазар няма. Пазарът е доминиран от трима мощни играчи, включително „Агроферт“ на Бабиш и неговите приятели, което е чисто и просто олигопол“, каза Фиала в интервю за чешкия таблоид.

Лъже и маже за цената на маслото

Бабиш не остана длъжен на Фиала в свой коментар на профила си в социалната мрежа „Екс“:

„Премиерът пак лъже и маже за цената на маслото… Ако беше погледнал, че 60% от маслото в Чехия се внася и че най-големият местен производител е „Мадета“, сега нямаше да изглежда като глупак. „Агроферт“ има пазарен дял от едва 8 процента, така че не може да има никакво влияние върху цената на маслото.

Антибабишизмът замъглява мозъка му“, написа Бабиш.

Малко след това Фиала опонира на Бабиш с данни от чешката КЗК, според което „Агроферт“ контролира 10 до 25 процента от пазара на мляко.

Темата около маслото и свързаните спорове достигнаха и телевизионния ефир, отбелязва чешкото издание „Араунд Праг“, цитиращо телевизионен дебат между министър Виборни и заместник-председателя на Движението на недоволните граждани Карел Хавличек.

Опозиционерът посочи, че основната причина за скока на цените не са производителите, а скокът в цените на енергията.

Според него Чешката република има едни от най-високите тарифи за електроенергия в ЕС от няколко години насам, което е увеличило цената на електроенергията с 90%, а на газа с над 100% спрямо 2021 година.

Хавличек също обвини правителството в недостатъчна подкрепа за средните ферми и налагане на високи данъци.

Чешкият икономист Лукаш Кованда коментира, цитиран от портала „Чех Дейли“, че цените на кравето масло в Чешката република се покачват по-бързо откъдето и да е другаде в ЕС, като обвини големите търговски вериги в страната, притежавани от Германия, за изкуствено надуване на цените.

Неизменна съставка

Според икономиста Рихард Хинделс проблемът е в приближаващите празници – маслото е неизменна съставка на празничната трапеза. „Наближава Коледа, така че, разбира се, трябва да се съобразяваме с определена политика в маржовете и политиката на търсене и предлагане в търговските вериги.

Но по-скоро бих го нарекъл окопна война между производителите на мляко, производителите на масло и търговските вериги“, заяви той. Според експерта, може да се очаква спад на цените, но едва след празничния сезон.

Председателят на Чешко-моравската млечна асоциация Иржи Копачек каза за iDNES.cz, че изявленията на лидерите на коалицията и опозицията са политическа битка, докато проблемът е общоевропейски. Според него няколко фактора влияят върху поскъпването.

„В момента на световния пазар има недостиг на млечни мазнини. Нараства търсенето на всички млечни продукти. Чешката република също беше засегната от болестта син език, която засяга млекодайните говеда и която намалява млеконадоя с десет до петнадесет процента. Съдържанието на мазнини в млякото намалява в дългосрочен план.

Така цената на маслото се увеличава“, обясни Копачек причините за ръста.

Чешкото обществото обаче очаква конкретни стъпки, а не политически спорове, преклонения пред свободния пазар и дълги разследвания с неясни резултати.

Контрол и инфлация

Вместо да се съсредоточи върху намаляването на инфлацията, контролирането на цените на енергията или подкрепата на местното производство, правителството на Фиала прехвърля вината към своя политически опонент, отбелязва чешкият новинарски сайт „Медиум“.

Изданието отбелязва, че основните виновници са глобалните фактори, високите цени на енергията и инфлацията, които правителството не успява да укроти.

„Но вместо да търси изкупителни жертви, правителството трябва да се съсредоточи върху конкретни стъпки за намаляване на разходите за чешките домакинства – и да спре да баламосва обществеността с фалшиви обвинения.

В крайна сметка: следващия път, когато стоите до рафта със скъпо масло, помнете: то е по-скоро „Фиалино масло“, а не „Бабишово масло“, отбелязва медията.

Справка на БЛИЦ показа, че цената на маслото в България варира от 7 до 10 лева за 250 грама.