Икономическата криза в цяла Европа удари продажбите на бензинови коли. Пред второто тримесечие на годината, след старта на пандемията и мерките за ограничаване на Covid-19, в страните от ЕС са продадени 929 хил. нови автомобила на бензин, съобщава "Труд".

Това е с 55% по-малко от същия период на миналата година, когато регистрираните нови коли с това гориво са били над 2 млн. броя, обявиха от Европейската асоциация на производителите на автомобили.

Най-голям е спадът в продажбите на бензинови коли в Ирландия - с над 85% като през второто тримесечие в страната са регистрирани само 953 такива автомобила. На следващите места по спад на продажбите на бензинови автомобили са Португалия (-75,9%), Испания (-72,9%), Гърция (-70,6%) и Естония (-61,9%). Във всички страни от ЕС има огромен спад при продажбите на бензинови коли, като най-малък е в Дания - с 32,1%.

По време на кризисните месеци от април до юни намаляват и продажбите на нови дизелови коли в ЕС, просто защото много хора стояха по домове те си, загубиха работата си и доходите им се понижиха. Но спадът при дизелите е по-малък отколкото при бензиновите коли - с 53,4% на годишна база до 526 хил. броя.

Новите регистрации на дизели се понижават във всички страни от ЕС, но границите на намалението е по-малка отколкото при бензиновите автомобили - най-голямо е в Ирландия (-80,2%), а най-малко е в Словения (-31,7%). Оказва се, че дизеловите автомобили са по-устойчиви на кризата отколкото тези на бензин.

Продажбите на нови електрически автомобили, обаче не само не намаляват в кризата, а нарастват значително в повечето страни от ЕС. През второто тримесечие на годината регистрираните нови електрически автомобили в ЕС са нараснали с 53,3% на годишна база до 129 хил. броя. Най-голямо е увеличението в Словакия - с над 273% до 310 броя.

Като добавим и по-силното първо тримесечие, ръстът в продажбите на нови коли на ток в ЕС за полугодието е с 77% до близо 300 хил. броя. Най-голям е ръстът в Чехия - с 309%, или над четири пъти, като за полугодието там са регистрирани над 2 хил. автомобила на ток. На следващите места по увеличение на продажбите са Словакия (+235%), Латвия (+180%) и Естония (+150%).

При хибридните автомобили през второто тримесечие спадът на продажбите в ЕС е само със 7% до 172 хил. А за полугодието дори има ръст от над 17% до 404 хил. броя.