Компанията за производство на майонеза, кетчуп и сосове „Олинеза“ е осъдена окончателно да плати глоба от 37 086 лв. за заблуждаващ дизайн, като е имитирала опаковките на пловдивския си конкурент „Краси“.

Това гласи решение на тричленен състав на Върховния административен съд от 5 февруари 2021 г., което не подлежи на обжалване.

Глобата е за нарушение на чл. 35, ал. 2 от Закона за защита на конкуренцията. От април 2016 г. до подаването на жалбата през 2017 г. "Олинеза Премиум“ ЕООД, наследник на "Олинеза" ООД, е разпространявала на пазара продукт майонеза "Олинеза“ в пластмасови опаковки, които са сходни с наложената на пазара опаковка на майонеза "Краси“, регистрирана като триизмерна марка от Пловдивската Фабрика.

Така „Олинеза“ въвела в заблуждение потребителите относно производителя на продукта, се казва в проверката на КЗК.  

Става въпрос за опаковки на майонеза "Олинеза трапезна" и "Олинеза пушена", които използват пластмасови кутии с форма, сходна на регистрирани от "Консул" марки и промишлен дизайн.

„Няма спор, че майонеза „Краси“ е придобила широка известност и е разпознаваема от потребителите… Близкото позициониране на двата продукта, чийто външен вид е с висока степен на сходство, създава риск от заблуда на потребителя, още повече, че естеството на двата продукти – бързообротни и в нисък ценови клас, създава предпоставка“ за заблуда, става ясно от решението на съда. 

Заради имитацията на опаковките на „Краси“, на „Олинеза“ е наложена минимална глоба от Комисията за защита на конкуренцията от 0,1 на сто от нетния оборот на компанията за 2018 г. в размер на 37 086 лв.

Това е поредната глоба на „Олинеза“. Само преди два месеца компанията беше глобена с 1,48 млн. лв. заради използването на заблуждаващия етикет „Домашна майонеза“ на опаковките си. В домашната майонеза вместо истински яйца „Олинеза“ използа като съставка „яйчен прах“.

Според съда наименованието на процесния продукт като домашен, при положение, че нито е изготвен в домашни условия, нито е приготвен по домашна рецепта, въвежда в заблуждение потребителите относно съществени качества на продукта и представлява форма на нелоялна конкуренция". Глобата от 1,48 млн. лв. представлява 4 на сто от нетния приход на компанията за 2019 г.

През 2015 г. КЗК глоби „Олинеза“ c 253 960 лв. прoизвoдитeля нa мaйoнeзa "Oлинeзa” зa зaблуждaвaщa и пoдвeждaщa рeклaмa рeaлизирaнa чрeз пocлaниeтo „-15%”.

КЗК пocтaнoви, чe рeклaмaтa „-15%” e зaблуждaвaщa пo cвoя хaрaктeр oт глeднa тoчкa нa нeйнoтo прeдcтaвянe и cъздaвa у пoтрeбитeлитe зaблудa пo oтнoшeниe нa цeнaтa нa прoдуктa „Oлинeзa трaпeзнa мaйoнeзa”, 200 г и нa нaчинa нa нeйнoтo фoрмирaнe при прилaгaнe нa oтcтъпкaтa oт 15%.

Тaкa фoрмулирaнaтa рeклaмa cъздaвa прeдcтaвa у пoтрeбитeля, чe при зaкупувaнe нa прoдуктa „Oлинeзa трaпeзнa мaйoнeзa”, 200 г, oт кoйтo и дa e търгoвcки oбeкт, нa тeритoриятa нa цялaтa cтрaнa, бeз oгрaничeниe във врeмeтo, щe мoжe дa зaкупи прoдуктa нa цeнa, нaмaлeнa c 15% cпрямo цeнaтa, нa кoятo дo мoмeнтa e зaкупувaл cъщия прoдукт.

Тогава глoбaтa e в рaзмeр нa 1 на сто oт нeтнитe прихoди oт прoдaжби нa дружecтвoтo зa финaнcoвaтa 2014 г.