Българите минават на разтворими прахообразни напитки за сметка на натуралните сокове и нектари, сочат данните Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България
Консумацията на безалкохолни напитки през миналата година е намаляла със 7,5%. Спад има във всички групи и напитки с изключение на категориите &ldquo;Студен чай&rdquo; и &ldquo;Прахообразни разтворими напитки&rdquo;. <br /> <br /> При газираните напитки потреблението е намаляло със 6,4% или с около 43 млн. литра. Групата &ldquo;колови&rdquo; напитки продължава остават лидер на пазара с дял от 35%. Намаление има при всички групи газирани напитки, в това число и при напитките &rdquo;лайт&rdquo;, при които в последните години има непрекъснат растеж.<br /> <br /> Спад има и в потреблението на бутилирани минерални, изворни и трапезни води. Въпреки това тази група&nbsp; продължава да бъде лидер сред всички търговски марки напитки, в това число алкохолни, млечни, топли и др. напитки с най-висок дял от 26,9%. На българския пазар се предлагат 40 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води.<br /> <br /> С 14% е намаляло потреблението на плодови сокове и нектари, а консумацията на глава от населението е намаляла с 1,6 литър до ниво от 10 литра. Нараснал е вносът на плодови сокове и нектари. <br /> <br /> Има спад и в консумацията на негазирани напитки. В тази група напитки най-голямо намаление се отчита при плодовите сиропи &ndash; с 11%. Консумацията на прахообразни разтворими напитки е нарастнала с около 4%.<br /> <br /> Доброто изключение за 2010 г. е потреблението на напитки от групата &ldquo;студен чай&rdquo; с ръст от 17,5%, чиято обща консумация достигна ниво от 26 млн. литра. <br /> <br /> В групата &ldquo;спортни и енергийни напитки&rdquo; има спад от 18%. Това са напитките с най-малък относителен дял сред безалкохолните, но с най-висока средна цена на българския пазар. /БЛИЦ<br /> <br />