Европейският съюз (ЕС) се втурна да спасява компании, които са на ръба на оцеляването. С тези действия националните правителства обаче рискуват да подкопаят усилията за подобряване на икономиките, пише Bloomberg.

Облекчавайки правилата за държавна помощ, Брюксел даде възможност трилиони евро да бъдат похарчени за подкрепа на индустрии, пострадали тежко от пандемията. Но в опита да спасят работни места, правителствата рискуват да налеят средства в компании, които не бяха жизнеспособни и преди кризата.

"Не всеки динозавър трябва и може да бъде спасен, особено ако компанията отдавна върви надолу", казва Гунтрам Волф, директор на Bruegel. "Дългосрочните субсидии за динозаври отнемат средства за нови и динамични сектори".

Преди коронавирусът да накара ЕС да затвори големи части от икономиката си, правителствата насочваха ресурси към производство на батерии за електромобили, възобновяема енергия и облачни услуги като част от стратегията блокът да се превърне в лидер на нисковъглеродните индустрии на 21 век. Въпросът сега е дали тези цели ще оцелеят след кризата.

Брюксел твърди, че съюзът не трябва да се отказва от дългосрочната си стратегия, въпреки кризата. Но не технологичните компании, нито производителите на чиста енергия ще получат помощ от най-голямото спасяване в европейската история. Парите ще бъдат наляти в същите стари индустрии, които бяха гръбнакът на икономиката през минаия век.

Франция и Холандия обещаха до €11 млрд, за да спасят Air France-KLM, след като компанията предупреди, че вероятно няма да оцелее без държавна помощ. Берлин ще води преговори с Deutsche Lufthansa AG през следващите дни за обща помощ в размер на €10 млрд.

Авиолиниите така и не успяха да намалят разходите си и преди кризата, а маржът им пострада от конкуренти като EasyJet и Ryanair. Нова държавна помощ ще ги направи и още по-политически зависими в споровете със синдикатите, които и досега бяха проблем.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл Олиъри заяви, че може да съди ЕС, за да спре Франция и други страни от раздаването на милиарди евро на избрани компании.

Компании като Air France-KLM и Lufthansa са смятани за твърде важни, за да бъдат оставени да фалират, тъй като играят значима роля в икономиката.

Париж може да одобри и €5 млрд. заем за Renault, след като производителят отчете 19% спад на приходите през първите три месеца на годината. Продажбите на компанията вече намаляваха през 2019 г. Този тип спасявания са твърде далеч от инвестициите, които президентът на Европейската комисия Урсула фон де Лайен визираше, когато представи индустриалната си стратегия преди месец.