Годишната инфлация на хранителните стоки е 24,5% през януари. Пикът е бил през ноември, когато индексът е достигнал над 26%.

"Цените в България са се увеличили съществено през миналата година и продължаваме да ги увеличаваме. България използва валута, която е свързана с еврото. Има много причини за високите цени.

Една от тях е войната в Украйна. Също така имаме силно нарастване на цените на енергийните носители, на други материали, производителите трябва да покриват доста по-високи разходи", заяви изпълнителният директор на голямата верига хранителни магазини BILLA България Вигинтас Шапокас.

За него данните за януари и февруари също са били изненадващи. Той отбеляза, че миналата година в неговата верига магазини са имали съществено увеличение на определени стоки като сладоледа и добави, че можем да очакваме завишаване на цените на перилните препарати.

"Не са веригите, които вдигат сериозно цените. Ние получаваме продуктите от производителите, които имат по-високи разходи.

Следователно ни продават продуктите на по-висока цена. Ние също трябва да имаме някакъв марж на печалбите, за да покрием своите разходи и да имаме някаква малка печалба. 

Веригите магазини печелим 2 ст. на всеки лев, който постъпва в магазина. Това са 2% печалба", посочи Шапокас пред Bulgaria on Air.

По думите му потреблението се увеличава, а през изминалата година неговата хранителна верига е успяла да продаде по-големи обеми въпреки завишението на цените, което според него подсказва, че икономиката ни е в добро здраве. Той добави, че заплатите също се увеличават.

"Преди няколко години правителството се обърна към търговските вериги с молба да подпомогнат местните производители.

Ние закупихме специално оборудване, което инсталирахме в магазините си, където предлагаме продукти от местни производители - например млечни продукти. Дори и да има такива местни продукти, от които да не печелим добре, ние ги държим в своя микс", обясни Шапокас.

Той каза, че противодействат на скока на цените, като договарят цената с производителите и добави, че 4 продукта от 10 се продават на промоция.

Шапокас коментира идеята за две цени на хранителните продукти - на производителя и за крайния потребител: 

"Това ще бъде бедствие за самите производители, защото те не продават на верига А и на верига В на една и съща цена. По този начин принуждават производителят да продаде на всички вериги на най-ниската възможна цена".

За таван на цените той също е много скептичен, а таванът на надценките според него води до допълнителен бюрократичен товар.

"Основният модел за развитие на икономиката е пазарна икономика. Ако продаваме повече, печелим повече, икономиката се движи напред. Когато продаваме по-малко, цените ще паднат, маржовете обаче ще паднат и така се развива криза", заключи Шапокас.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук