Шок: Корабните компании ще се върнат в славните пиратски времена, вижте защо
Разглежда ще възможността за възраждане на практиката за задвижването на морските съдове с платна за вятър заради икономиите
Заради повишаването на екологичните стандарти вече има доста компании, които обмислят завръщането на старите практики с платна на корабите. Това казва председателят на Българската морска камара капитан Александър Калчев пред БТА.
Според Калчев като цяло индустрията все още не е готова за стъпките за намаляването на вредните емисии, начертани от политиците. "Търсят се различни варианти, включително използване на ядрени технологии", обясни той и допълни, че заради войната в Украйна ползването на газ вече не е рентабилно за компаниите.
Калчев каза още, че вече има хибридни кораби, които в зоната на пристанищата се движат на батерии, но в открито море са с двигател.
"Безпилотни кораби няма да има скоро", смята експертът. Според него технологиите не са достатъчно напреднали, за да вземат самостоятелни решения, особено ако са намесени емоции. Може числеността на екипажа да намалява, но поне капитан и механик ще трябват на борда, посочи той.
Един от най-големите проблеми пред индустрията в момента е липсата на кадри, допълни председателят на Морската камара. По думите му много голям е недостигът на морски инженери, корабни механици, електромеханици и други специалисти за заводите и пристанищата. Ффирмите вече "внасят" кадри от чужбина, но по-добър вариант би бил да се върне интересът на младите българи към морските професии.
Това е причината камарата, която отбелязва 30 години от създаването си, да стартира инициатива и да разкрие сметка, със средствата от която ще бъдат подпомагани ученици и студенти, които изучават морски професии. "Надяваме се така да привлечем интереса на деца от семейства в неравностойно положение, както и от региони, където по-трудно се намира работа", обясни Калчев.
Той коментира още, че училищата и университетите у нас дават добра подготовка и кадрите са търсени на пазара. Това обаче спъва българските компании, защото например пътническият флот винаги предлага по-високо заплащане, обясни Калчев.
Като сериозен проблем за българската морска индустрия председателят на камарата посочи вдигането на таксите за преминаване на Босфора и Дарданелите от турската държава. По думите му това е довело до повишаване стойността на ремонта на кораб у нас с между 7 и 10%, което носи риск от отлив на клиенти.
"Освен това всяка стока, която купуваме или изнасяме по море, става по-скъпа", допълни Калчев. Той припомни, че според Конвенцията от Монтрьо, Турция няма право да взема едностранно решение за повишаване на таксите за преминаване на проливите.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
2 Коментара: