Чехия, която отдавна спазва стриктна фискална дисциплина, за да запаси едно от най-ниските нива на дълг в Европейския съюз, се готви да увеличи разходите за заплати в публичния сектор и за инвестиции, пише Bloomberg, цитирана от money.bg.

По-рано стана ясно, че Германия е готова да развърже кесията. 

Правителството, което бе избрано през 2018 г., се възползва от по-високите от очакваните данъчни приходи, за да повиши пенсиите и заплатите в публичния сектор, както и да финансира инвестиционни проекти.

Ориентираната основно към износ икономика се изправя пред по-слаб растеж и по-високите разходи идват в подходящ момент да подкрепят експанзията. Ако тя падне под прогнозираните 2%, министърът на финансите Алена Шилерова заяви, че е готова да увеличи дефицита.

Позицията ѝ се различава драстично от тази на предходните министри, които намаляваха дълга, благодарение и на силен икономически растеж и събираемост на данъците.

Миналата година страната отчете фискален недостиг от 28,5 милиарда крони ($1,2 милиарда), под целта от 40 милиарда крони.

В регион, в който популистките лидери в Полша и Унгария вече развързаха кесиите, за да налеят пари в джобовете на по-бедните гласоподаватели, премиерът Андрей Бабиш също ускорява растежа на пенсиите и заплатите в публичния сектор.

Последните повишения подхраниха инфлация, с което пък накара централната банка да направи първото в света повишение на лихвите.

Нови правителствени стимули могат да ускорят още повече ръст на цените.

Бабиш раздава повече пари за гледане на дете, а след изборите през 2017 г. пенсиите се увеличиха с над 20%. Заплатите растат с над 7% годишно, благодарение на увеличенията в публичния сектор.  

Премиерът бе министър на финансите в предходното правителство и пазеше зорко фискалната дисциплина. Години на остеритет обаче оставиха дупки в инфраструктурата и публичните услуги.

Макар че Чехия е най-богатата държава в източното крило на ЕС, страната все още няма магистрала до съседна Австрия, автобусите са по-бързи от влаковете, а 800-километровото пътуване с влак от Берлин до Виена през Прага отнема един час повече, отколкото маршрута, който е с четвърт по-дълъг, но не преминава през Чехия.

Сега правителството иска да инвестира в транспортна инфраструктура, железопътни линии, магистрали, болници и училища, както и в развойна дейност. Шилерова обеща да повиши и пенсиите и учителските заплати още един път през 2021 г.