Столичани дават много по-малко пари от хората от провинцията за пътуване зад граница. Това сочи изследване на Държавната агенция по туризъм за причините за увеличението на пътуванията на българи зад граница, дейност по проект 3 - „Комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм в Република България”. Резултатите представи председателят на Държавната агенция по туризма Анелия Крушкова.

Според анализа, зад граница българинът излиза да се поглези и прави спонтанни решения за покупка. Става въпрос за платежоспособни българи, които осъзнават, че са такива, каза Крушкова. Българинът иска да се поглези и не обръща много внимание на това по колко пари харчи. Когато разполага с кредитна карта, харчи много повече пари зад граница.

29 на сто от българите, излезли зад граница, са пътували в командировка.

От почиващите семейства, в чужбина са отишли 52%, докато в България са почивали 60 на сто.

Българинът избира да почива в чужбина, поради няколко причини. На първо място това е удовлетвореността от услугата, на второ - любопитството и търсенето на нови изживявания и на трето място – цената.

Според българските туроператори Турция с курорта си Анталия е основният конкурент на българското Черноморие. Туристическият бранш смята, че държавата трябва да рекламира България като целогодишна дестинация. Туроператорите и хотелиерите казват, че има липса на комуникация и информация за българския пазар – няма и цялостни информационни бюра.

Изследването сочи неудовлетворение на нашенци от предоставяната им туристическа услуга у нас. Най-много българинът се дразнел от презастрояването по зимните ни и летни курорти. На второ го дразни мръсотията, липсата на инфраструктура и липсата на подходящи условия за деца. Нашенци посочват, че цената на почивките не си заслужава предложеното качество у нас, същото се отнася и за обслужването.

При всичко това обаче, в момента няма свободни места по хотелите за празниците, каза Крушкова. Самите туроператори определят средата у нас като ужасна. Те казват, че в Слънчев бряг, например, няма нито една градинка, която да е поддържана извън хотела.

Според хотелиерите пък намаленият брой на българите се дължи на увеличения брой легла. Хотелиерите казват, че обслужването не е на необходимото ниво и затова българите отиват в чужбина. Те са убедени обаче, че няма разлика при обслужването на българи и чужденци.

Браншът очаква от държавата подобряване на инфраструктурата, цялостна комуникация на страната като туристическа дестинация и държавна политика в стимулирането на туризма. България трябва да се позиционира към обиколния туризъм и центровете за възстановяване, казват от бранша, който смята, че целогодишният туризъм ще привлече повече почиващи в неактивния туристически сезон.

Десислава Вангелова, БЛИЦ