Рекорден брой полети през нашето въздушно пространство се очакват пред летните месеци. Само през юли миналата година над 100 000 самолета са летели в небето ни, отчитат от държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение" (BULATSA). През 2018 г. са обслужени 890 000 полета, пише Монитор бг.  

След анексирането на Крим от Русия през 2014 г. досега ръстът на трафика в българското въздушно пространство е близо 70 на сто. Това значително пренасочване на трафика през България ни нарежда след големите страни по абсолютна стойност на трафика след топ 5 - Англия, Франция, Германия, Италия и Турция. „Въздушното ни пространство е малко, но с много трафик и е комплексно, защото имаме много летища, на които правим снижение на борд“, обяснява генералният директор на РВД Георги Пеев.

Предизвикателство е новото турско летище, което вече оперира с пълен капацитет. Сниженията на наша територия и нивата на излитащия трафик от аеропорта в съседката ни са много по-ниски от старото летище „Ататюрк“. Нашите ръководители на полети назначават схемите за кацане на самолетите на новото турско летище. РВД-то ни предоставя информация на турските власти, а те на нас, така че възможно най-далеч съседската система да „захваща“ самолетите. „Така нашите колеги имат възможност да подреждат самолетите за кацане възможно най-рано“, разказва Пеев.

Другите кризи в съседни райони също усложняват трафика, доскоро не се летеше над Северен Ирак, невъзможно за ползване е въздушното пространство на Сирия поради постоянни военни действия, Кипър и отново Украйна с ограничения на Симферопол и Днипропетровск след катастрофата на малайзийския самолет.

300 човека са ръководители на полети, като 156 се занимават с контрола на небето, заради ръста на трафика

Ежегодно на две сесии – пролет и есен, се набират нови служители, които да се грижат за трафика във въздуха. Освен за нашето въздушно пространство, което е 111 000 км, ръководителите на полетите се грижат и за делегирано въздушно пространство в Черно море от 30 000 км. С колегите си от Румъния и Унгария „обединяват“ въздушните пространства, така че да се осигурят най-преки траектории на самолетите.

През последните години РВД намалява разходите като повишава ефективността,но не за сметка на безопасността. В момента таксовата единица е около 30 евро, която е една от най-ниските в Европа. Същевременно се инвестира и в нови технологии, като нова система, която замества разговорите между ръководителите на трафика и пилотите. Те ще си комуникират чрез текстови съобщения за стандартни операции с цел облекчаване на ефира.

Същевременно два нови радара ще заместят старите във Варна и Бургас и чисто нов на Шабла, най-източната част на България, така че да се покрие голяма част в Черно море.