Български национален закон, който регламентира прилагането на всички видове външни санкции, ще бъде внесен до седмици в Народното събрание. Това обяви вчера финансовият министър Асен Василев в парламента.

Подобен закон на практика руши националния суверенитет на България, коментираха видни юристи пред „Труд”.

Според тях е абсурд да се ограничават права на наши граждани и фирми, сочени от чуждестранни правителства или организации.

Ако такъв закон бъде приет, най-вероятно той ще бъде отменен веднага от Конституционния съд, смятат юристите.

Изказването на Асен Василев дойде ден, след като два различни състава на Върховния административен съд (ВАС) обявиха за незаконна решението на Министерския съвет от 4 юли да създаде „черен списък” на дружества и лица, свързани със санкционираните по Глобалния закон „Магнитски” на САЩ.

Магистратите посочиха в мотивите си, че въпросния закон няма пряко приложение нито у нас, нито в Европейския съюз, а властите ни биха могли да предприемат действия по него, само въз основа на национален закон.

„Решението на ВАС казва, че трябва да има закон за национално приложение и точно тук беше моят призив към Народното събрание да приеме такъв закон, за да запази българската икономика и банкова система”, заяви Василев.

От думите му стана ясно, че по създаването на подобен проектозакон се е работило и миналата години от първото служебно правителство, при второто работата спряла, а сега работната група от представители на финансовото и правосъдното министерство била възстановена.

Според Василев „чисто юридически въпросът е как да се балансира защитата на държавните предприятия и на икономиката с правата на съответните лица, които попадат под санкции на чужди държави”.

„При внасянето му след седмици очаквам доста активни дебати от част от политическите сили”, каза министърът и посочи с поглед депутатите от ДПС, с което предизвика гнева на третата по големина парламентарна група.

„Има една административна санкция по един закон, която действа на територията на САЩ, и както г-н Василев каза, нямало закон, който да прилагат, и сега правят проектозакон да се прилагат чужди санкции.

Това е окей, обаче това е потвърждение, че при липсата на закон вие сте нарушили законите на страната”, обяви лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ.

И допълни: „В отговор на мое питане от август миналата година служебният премиер Стефан Янев отговаря на моя въпрос на какво основание са наложени санкции у нас на български граждани така: „Приложима национална нормативна уредба няма”.

Тоест - в нарушение на Конституцията. Точно затова сега виждаме решението на съда, с което се отменят тези незаконни действия.

С призивите да се спазва някаква друга справедливост извън Конституцията на мен ми се струва, че заприличваме на Цар Кирова държава. България все още е парламентарна република и има действаща Конституция!”, категоричен бе Карадайъ.

Санкциите са политически инструмент

Европа засега не прилага „Магнитски“

Ограничава вътрешния пазар на общността

Международните санкционни режими могат да имат множество проявления - от ембарго или отделни забрани за търговия до недопускане на дадена територия и замразяване на активи на определени лица. Те имат политически характер и са инструмент на международните икономически отношения.

Приетият през 2016 г. Глобален закон „Магнитски” в САЩ е насочен не само срещу нарушителите на човешки права навсякъде по света, а и срещу държавни служители, както и лица, работили с тях, отговорни или участвали, подпомагали или спонсорирали актове на значителна корупция. Санкциите се налагат от Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC).

Ефектът им е не толкова в запора на активи и забрана за пътуване до територията на САЩ, а от значение е забраната за всяко физическо или юридическо лице, което има връзка с юрисдикцията на САЩ, да извършва трансакции (не само банкови, а в широк смисъл на думата - б. р.) със санкционираните лица.

На практика не е възможно да се предвиди с точност как и кога някой става нарушител според OFAC, тъй като санкциите важат не само за финансовите институции, но и за предприятия от други сектори.

Възможно е някоя фирма да достави стоки на търговец или производител, който да се окаже свързано или подставено лице на сочен по „Магнитски”, след което дружеството доставчик понася загуби, ако се блокира достъпът му до пазари в САЩ, Канада, Великобритания, Австралия или други страни.

В Европейския съюз засега е приета тезата, че противоречие или нарушаване на правото на ЕС може потенциално да настъпи, когато държава членка, съобразявайки се едностранно със законодателството на САЩ, наложи административни мерки, който представляват или имат ефекта на замразяване на активи.

В този случай би имало ясно въздействие върху вътрешния пазар и противоречие с Договора за функциониране на ЕС (ДФЕС), в който има ясен регламент в какви случаи се налагат ограничения.

Пламен Киров, професор по конституционно право: Не бива да приемаме извънредни закони, засягащи конституционни права 

Когато става въпрос за външни санкции, в контекста на коментираното в НС, става въпрос за санкции не на държавата, а на определени лица и то от органи на чужда държава.

Ние не можем да се занимаваме с такива санкции дотолкова, доколкото те не са санкции основани на опреден акт на съдебната власт на българската държава, поради което ние не бихме могли да въвеждаме каквито и да са санкции по отношение на български граждани.

Има си ред, по който ако тези лица са извършили някакво административно нарушение или престъпление, те да бъдат наказани по административен ред или по наказателно-правен ред.

Но такива специални или извънредни закони, които да засягат конституционни права на български граждани не би трябвало да приемаме.

Ако бъде приет подобен закон, ще възникне въпрос за неговата конституционосъобразност. Такива закони засягат права, които са гарантирани от българската конституция.

Борислав Цеков, д-р по конституционно право: Засегнатите могат да съдят държавата

По принцип такива закони в европейското право са неприложими, защото без съд, без присъда и без каквито и да било правни санкции, наложени на определени лица, да бъдат те подлагани на ограничителни режими е недопустимо.

Както е недопустимо и в САЩ. Неслучайно законът „Магнитски” не се прилага към граждани и фирми, които са американски.

Така че не виждам по какъв начин може да се направи такъв закон и той да издържи една проверка за конституционосъобразност.

Неслучайно всички засегнати лица от списъка на служебното правителство са го обжалвали по съдебен ред и се чакат окончателните решения на съдилищата, които най-вероятно ще обявят този акт за нищожен.

Авторите на този списък няма как да понесат санкции на общо основание. Засегнатите лица биха могли след като спечелят това дело пред ВАС да потърсят вече отговорност от държавата за причинените им вреди.