Земеделската земя идва на помощ, когато спешно трябват пари
Собственици на имоти търсят справедлива цена за парцели, които не ползват
Най-честата причина за продажба на земеделска земя е необходимостта от свежи пари за посрещане на непредвидени плащания. Това става ясно от проучване на пазара, направено от компанията за управление на земеделски активи „Агрион“. Собствениците и наследниците търсят купувачи за земите и заради придобиване на друг недвижим имот. Наближаващите абитуриентски балове, предстояща сватба, издръжка на студент или ученик или заминаване в чужбина също са сред посочените причини в анализа. Според пазарни наблюдатели, голяма част хората предпочитат да сключат сделка за земите си, вместо да теглят кредит от банка и да задлъжняват. Процедурата при продажба е много по-бърза и опростена.
Притежатели на поземлени активи у нас са предимно хора на възраст над 55 години, със средни за страната доходи, за които продажбата на имот е най-сигурния начин да осигурят необходимите пари. Те притежават средно по 20 дка земи, които обаче са разпокъсани в различни землища.
Изследването показва, че по-голямата част от младите собственици на земя и тези, живеещи в големите градове, нямат възможност и желание да обработват земите си и да се занимават със земеделие. Те имат други професии и не разчитат на парцелите си за да се прехранват. Обикновено терените са им в отдалечени райони, често над 100 км разстояние. Другата голяма група собственици са възрастни хора, които нямат физическа и финансова възможност да обработват големи площи земя.
В повечето случаи собствениците и наследниците отдават земите си на местни арендатори или роднини срещу символични суми или ги остават да пустеят. Проучването на „Агрион“ показва, че 20% от собствениците на земя са изоставили имотите си, а голяма част от тях нямат представа за местоположението и големината им. Според официалните данни на земеделското министерство необработваемите площи в България през 2016 г. са над 1.93 млн. дка, което е с 1% повече в сравнение с предходната година.
Анализът показва, че един от водещите фактори при избора на купувач остава сигурността на сделката и бързото и реализиране, като потенциалите продавачи предпочитат документацията по продажбата да не бъде подготвяна от тях. Те предпочитат да сключат с компания, която е доказала във времето, че е добър стопанин и партньор, и се грижи за земите, които управлява. Цифрите сочат, че делът на собствениците на земя, които посещават офис на „Агрион“ се е увеличил двойно. Дружеството е най-разпознаваемият за частните собственици бранд и най-популярната компания сред потенциалните продавачи. Освен за консултации и проучването на възможности за финансиране, все повече хора са посетили някой от регионалните офиси на „Агрион“ в опит да сключат сделка. Според анализаторите сериозно предимство на компанията е, че предлага безплатна оценка на имота, което спестява сериозни разходи и време на продавачите. Желаещите да продадат земята си могат да го направят в някой от регионалните офиси на „Агрион“. Фирмата е предвидила и онлайн заявка за продажба на адрес https://agrion.bg/bg/request/sell/.
Последвайте ни