Проблемът с опасно прелитащите дронове става все по-значим. Редица държави като САЩ и Русия предприеха рестриктивни мерки срещу летящите снимащи устройства, които тежат над 250 грама. Европейският съюз също обмисля как да контролира дроновете. БЛИЦ потърси по горещата тема Веселин Стоянов, директор на Дирекция „Европейски програми, проекти и стратегии“. С г-н Стоянов разговаряме и за защитата на българското въздушно пространство от терористични актове.
- Г-н Стоянов, опасни ли са дроновете за самолетите, които летят във въздушното пространство на България?
- Дроновете могат да бъдат опасни, ако бъдат използвани близо до летище и по безотговорен начин, така че да се приближат опасно до самолет и да бъдат засмукани от двигателите му. При такъв случай дроновете могат да блокират работата на двигателите на самолета и той може да се окаже в беда.

-  САЩ и Русия въведоха регистрационни режими за дроновете, които тежат над 250 грама. По какъв начин се регулира движението на дронове в нашата страна?
- България като член на ЕС е под юрисдикцията на Европейската агенция за авиационна безопасност, която е базирана в Кьолн. Очаква се до една година да има подробни регулации от страна на ЕС по отношение на дроновете.

Когато ЕС въвежда регламенти, то те са задължителни за всички страни членки. За момента няма регистрационни режими по отношение на теглото, които да касаят дроновете в България.
Единствено има забрана дроновете да летят в близост до летища, за да не се застрашават самолетите на гражданската авиация.

- Коя институция следи дроновете да не се приближават до самолетите?
- Това е много добър въпрос. Мисля, че в общият случай нерегламентираното използване на дронове попада вероятно в обхвата на отговорностите на полицията. Казвам вероятно, защото не съм специалист по отношение на механизмите в държавата, които касаят опазването на обществения ред.

Тук веднага се сещам, че след атентатите в Париж имаше един случай, в който в околността на улица Шанз-Елизе летяха няколко дрона. Полицията тогава изпадна в трудна ситуация, тъй като не знаеше дали тези дронове са опасни и кой ги управлява.

Когато аз или вие видим дрон на улицата няма как да знаем дали той е сертифициран и човекът, който го управлява с какви цели го прави.

Има фирми, които още докато произвеждат дроновете и техните софтуери залагат координатите на големите летища и поставят в тях механизъм, който да не им позволяват да излитат в близост до тях.
Ако говорим само за добронамерено използване на дронове, това за момента е решено. Има практика, при която фирми, организации или медии могат да заявят конкретно място и дата, на които биха желали да използват дронове.
 

В такива случаи се прави преценка дали там има риск за гражданската авиация. Ако риск няма се дава разрешение, но ако има се въвеждат специални мерки и се казва в кой час, до коя минута и до каква височина могат да летят дроновете, за да няма в близост до тях граждански самолети.

Добронамереното професионално използване на дронове към момента е регулирано, т.е. е добре уредено, за да не създава риск.
 
- Да, но кой може да гарантира, че дроновете няма да бъдат използвани за вражески цели?
- Вероятно за това следи полицията.

- РВД взело ли е мерки, за да не се допусне ситуация, в която дронове да бъдат активирани за терористичен акт?
- Терористични актове с дронове засега няма регистрирани. Най-опасното в тази връзка би могло да бъде дрон да влезе в двигателя на самолет.

Колегите, които ръководят летищното движение от кулата, при наличие на смущаващи факти, например - ако наблюдават дрон, веднага предприемат съответните мерки. В такъв случай самолетите ще получат инструкции да не се озоват там където са, за да не се приближат озоват в опасна близост до дрона. И започват  да се търсят механизми как този дрон да бъде свален или да се установи кой го управлява, за да го отстрани от траекторията на самолета.

Иначе в общият случай, терористичен акт с дрон спрямо някой град или струпване на много хора, ние нямаме отговорност, защото нашата работа е да следим дейността на гражданската авиация около летищата и по време на полет. Нашият фокус е тук на летището. В градовете важат общите мерки за сигурност.

В Дубай през тази година искат да въведат т.нар. въздушно такси с дронове. Това са машини, които са способни да превозват двама човека на до 300 км. разстояние. Тези машини се пилотират сами. Например може от контролния център на самата фирма, която предоставя услугата да има избиране на маршрут или устройство, на което той да бъде зададен, качваш се на машината, тя излита, превозва те до съответната дестинация и каца там.

- Възможно ли е въздушно такси да бъде използвано и в нашата държава?
- България не е изолирано място на планетата. Ние се намираме в Европа и сме в развития свят. В Дубай имат вкус към иновациите и инвестиции в технологиите. Когато едно нещо заработи независимо дали в САЩ или Дубай, то към него ще възникне интерес и от други търговски оператори, които да го въведат.

Кога въздушните таксита ще дойдат в България, не мога да кажа. Това може да се случи и след 10 години. Когато Дубай въведе въздушните таксита ще стане ясно, че такава услуга е възможна, работи и ще бъде одобрена от местните регулатори.

- Достатъчно добре защитено ли е българското въздушно пространство от терористични актове?
- Българското въздушно пространство исторически е защитено по най-добър начин. Ние се гордеем, че българите сме пионери по отношение на военното използване на авиацията, защото българи са бомбардирали Одринската крепост в началото на 20 век и оттам се смята, че е започнало военното използване на самолети.

Гарантирането на суверенитета и безопасността на нашето въздушно пространство се извършва главно от военно-въздушните сили.

Ние имаме пряка роля в този процес, защото ако видим нарушител чрез нашите радари, ако имаме информация за подозрителни състояния на някои граждански полети, ние държим пряка връзка в реално време с съответните командни центрове на ВВС, които са обвързани с НАТО-вските контролни центрове.

Така че, ако има заплахи, то изтребителите на ВВС до минути са в състояние да излетят и да се появят във въпросната точка, в която има съмнение, за да установят евентуални заплахи – вражески полет, чужд самолет, който няма необходимото разрешение или особено поведение на уж граждански самолет.
Всички тези случаи са регламентирани, те се тренират и ако има рискове се прилагат.

- Коя е най-критичната ситуация със самолет, летящ над въздушното пространство на България?
- Много често през летния период, главно по времето на горещините, получаваме обаждания от пилотите, че молят за осигуряване на медицински екип, когато се приземяват. Това се налага, когато пътник е колабирал на борда или е получил тежки здравословни проблеми.

Подобни случаи стават по около 20 по време на летния сезон.

Поне 3-4 пъти в годината се случва така, че пилоти на чужди самолети, които нямат план да кацат в България, например полет от Турция за Германия, ни се обаждат и казват, че искат да кацат у нас веднага заради пътник със здравословен проблем. Обикновено в такива случаи самолетът лети на височина над 10 000 м.
При такива случаи ние реагираме незабавно и създаваме условия самолетът да кацне в София или най-близкото наше летище. Изпращаме медицински екипи на летището, които да помогнат на човека със здравословен проблем.

- Имали ли сте по-опасна ситуация във въздуха?
- Преди около 6 години имахме ситуация с италиански самолет, който кацна на летище „София“ с едва 300 литра гориво, което е много малко за един самолет. При такива случаи всички са много нервни – и в пилотската кабина, и на земята.

- Какво би се случило, ако горивото на един самолет свърши по време на полет?
-  Самолетът става тежък и неуправляем обект, който не знаеш къде ще срещне земята.
Осигурихме на италианския самолет най-кратък път до пистата на летище „София“. При такива случаи в момента, в който стане ясно къде се намира самолетът, се предприемат незабавни мерки – отклоняват се самолети от пистата и се прави така, че преди неговото кацане да не кацнат или излитат други самолети.

Това се прави, за да се гарантира, че пистата няма да бъде заета от друг аварирал самолет, примерно при излитане.

Не можеш да си позволиш, ако има самолет, който е в аварийна ситуация и иска да кацне веднага да пуснеш друг, защото така пистата може да се блокира и този, които иска да кацне да не може да го направи.

- Случвало ли се е проблем с навлизане на птици в двигателите на самолети?
- Да. Това се случва навсякъде по нашите ширини. Когато птиците са дребни това не е тежък риск за самолетните двигатели.

Но в случая с приземяването на самолета през 2009 г. в река Хъдсън в двата му двигателя бяха попаднали гъски. Тогава и двата двигателя се повредиха, самолетът стана неконтролируем, но пилотът се справи отлично.

Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ