След аварията с Boeing 737 MAX в Етиопия към американските пътнически самолети отново възникнаха много въпроси. В целия ЕС, включително и България, както и в много други страни по света полетите на тези самолети бяха преустановени докато не се прояснят причините за катастрофите и производителите да дадат гаранции, че са отстранени неизправностите, довели до трагедиите. 

Неуправляем

След катастрофата на Boeing 737 MAX през ноември 2018 г. Федералното управление на гражданската авиация на САЩ (FAA) шокира обществеността с уникална и страшна информация едновременно. В хода на проверката на американските самолети се оказа, че цяла поредица от потенциални грешки, възникващи при измерване на ъгъла на атака със специален страничен сензор, може да предизвика срив в автоматиката на 246 самолета от този модел. 

В бюлетин за състоянието на самолета експертите на Boeing и представителите на надзорния орган изясниха, че дефектът води до наклон на носовата част на самолета от  хоризонталните стабилизатори и това може да доведе до затруднения при управлението му.

The Guardian: Как чисто нов „Боинг“ 737 Max 8 с отличен пилот се разби 6 минути след излитането и уби всичките 157 души на борда

Този и други проблеми бяха обобщени в 5-странична директива от 7 ноември 2018 г. Ето какво гласи един абзац от нея:

„Тази извънредна директива беше публикувана след проучване, проведено от производителя [Boeing]. Ето какво показа изследването. Ако [автопилотът] получи завишени данни за ъгъла на атака от датчика, е много вероятно компютърът да започне да изпраща сигнали за пикиране към хоризонталния стабилизатор. Екипажът се затруднява с управлението на самолета. Ситуацията може да доведе до голяма загуба на височина. 
 

Заглавната страница на директивата. Снимка:  Federal Aviation Administration

Освен това, според FAA, при най-негативния сценарий, поради загубата на височина, самолетът може просто да се вреже в земята.

Преведено от авиационен на обикновен език, това означава, че по време на полета самолетът може самостоятелно да вземе погрешно решение и да се срине в свредел, от който вече не е възможно да излезе заедно с повече от 100 пасажери и екипаж на борда. 

Малък сензор, големи проблеми

Ако погледнете носа на самолета откъм лявата му страна, под кабината ще видите датчици/сензори, които стърчат от фюзелажа. Един от тях прилича на знаменце и на флюгер. Това е сензорът за ъгъл на атака (Angle Of Attack - AOA). Точно в него е открит проблема. 

Устройството определя ъгъла на крилото по отношение на насрещния въздушен поток. Казано по-просто - колко по навирен нагоре е носът на самолета. При критичен ъгъл на атака няма достатъчно мощност на турбините и тогава самолетът рискува да се срине. 

Ако нещо не е наред в датчика, самолетът си мисли, че носът му се вдига нагоре или клюмва надолу. В същото време лайнерът си лети равно. Но автопилотът започва да работи със стабилизатори и ръчки за височината, за да коригира позицията на самолета спрямо хоризонта. Но тъй като позицията си е нормална, лайнерът започва да се спуска рязко или, обратно, да набира височина. 

И двата сценария са опасни. Надолу - риск от разбиване в повърхността. Нагоре - риск от загуба на мощност на двигателя и отново срив към разбиване. С тази неизправност се обяснява и неголямото разстояние изминато от самолетите след излитането както в Малайзия, така и в Етиопия. В първия случай, поради дефектни сензори, загинаха 189 души, а при трагедията с Boeing 737 MAX на Ethiopian Airlinesс - 149 пътници умряха на място.


Не за първи път

Boeing 737 MAX 8 е четвъртата модификация на тясно фюзелажния авиолайнер. Американците не съобщаваха нищо за проблемите с „умната“ машина, както при изпитанията, така и по време на тестовите полети. Това е разбираемо - всеки, дори най-незначителният дефект може да се превърне в голям скандал и да провали вече подписани договори. 

Първите, който разкриха историята с пикиращия Boeing, бяха журналисти от The Wall Street Journal. Позовавайки се на свои източници те съобщиха, че производителят умишлено е скрил информация за грешка в системата за управление на новите модели Boeing 737 MAX 8 и MAX 9.

Boeing 737 MAX направи първия успешен тестов полет през януари 2016 година. Не много скъпият самолет (версията MAX 8 струва $ 117 милиона) започна да се търси и активно се продава в чужбина. 

Един от най-големите купувачи е Китай - според открити данни китайските авиокомпании са закупили или наети до 60 самолета от тази модификация. Сега правителството на КНР  изисква американската компания да гарантира надеждността на самолета, а междувременно експлоатацията на 737 MAX е спряна. 

Ако проблемът с американските самолети не се реши от производителите, то към тях може да отправят сериозни обвинения и колективни искове хора, чиито роднини са загинали в самолетните катастрофи, отбелязват авиоексперти.

На този етап обаче FAA обяви, че "няма основания" да спира полетите на Boeing 737 MAX 8 и MAX 9.

Международната организация за гражданска авиация ИКАО от своя страна заяви, че признава правото на страните да откажат да използват самолети Boeing 737 MAX 8 поради инцидента в Етиопия, но очаква завършването на официалното разследване.

Според ИКАО "веднага щом окончателният доклад за този инцидент бъде наличен, ние (ИКАО) ще анализираме официалните причини (на катастрофата) и ще разгледаме препоръките." В същото време, както подчертава ИКАО, забраната или ограничаването на полетите е прерогатив на отделните държави и не е от компетентността на организацията. 

Превод и редакция: БЛИЦ